Την πρόθεσή του να προκηρύξει νέο σχέδιο χορηγιών για ενθάρρυνση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και εξοικονόμησης ενέργειας στις κατοικίες, εξήγγειλε χθες το υπουργείο Ενέργειας, με το οποίο θα επιδοτηθούν θερμομονώσεις οροφών και εγκατάστασης φωτοβολταϊκού συστήματος με τη μέθοδο συμψηφισμού μετρήσεων (net-metering) καθώς και συνδυασμό φωτοβολταϊκών – θερμομόνωσης, σε υφιστάμενες κατοικίες.
Το σχέδιο προβλέπεται να τεθεί σε ισχύ από την 1η Δεκεμβρίου 2019, δηλαδή την ερχόμενη εβδομάδα, υπό τον όρο ότι σήμερα η Επιτροπή Ενέργειας της Βουλής θα ολοκληρώσει τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του Ταμείου ΑΠΕ και η Ολομέλεια της Βουλής θα τον εγκρίνει πριν από την ημερομηνία αυτή.
Το νέο σχέδιο, θα έχει ως βάση του το υφιστάμενο που τρέχει για το 2019, αλλά, σύμφωνα με το υπουργείο Ενέργειας, πιθανόν να υπάρξουν αλλαγές, τόσο σε συγκεκριμένες πρόνοιες του Σχεδίου, όσο και στη διαδικασία υποβολής αιτήσεων.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Φ», το διαθέσιμο κονδύλι θα είναι της τάξης των €7,3 εκατ. και αναμένεται ότι θα καλύψει περίπου 4.000 κατοικίες, πρόσθετες των 13.000 κατοικιών που καλύπτει το σχέδιο που είναι σε ισχύ για το 2019.
Το κονδύλι των €7,3 εκατ. προβλέπεται στον προϋπολογισμό και θα εγκριθεί ταυτόχρονα με αυτόν. Το υπουργείο Ενέργειας, σε μια προσπάθεια να δοθεί περισσότερος χρόνος σε ενδιαφερόμενα νοικοκυριά να ετοιμαστούν για αιτήσεις επιχορήγησης, αλλά και για αυξημένο χρόνο υλοποίησης, ανακοίνωσε φέτος την έναρξη του σχεδίου πριν το τέλος του έτους, αντί τον δεύτερο ή τρίτο μήνα του έτους που ισχύει το σχέδιο όπως γινόταν μέχρι τώρα.
Τόσο για το σχέδιο για το 2020, όσο και για το 2019, τα κονδύλια προέρχονται κυρίως από το πλεόνασμα του ταμείου ΑΠΕ και ΕΞΕ, το οποίο διατίθεται εξ ολοκλήρου για να βοηθήσει τα νοικοκυριά να εξοικονομήσουν ενέργεια. Στο κονδύλι του 2020 περιλαμβάνεται προφανώς και μέρος προηγούμενου κονδυλίου που δεν αξιοποιήθηκε.
Επίσης, το ποσό των 7,3 εκατ. που σημαίνει ικανοποίηση περίπου 4.000 αιτήσεων, ουσιαστικά συμπίπτει και με τις υφιστάμενες πρακτικές δυνατότητες της Υπηρεσίας Ενέργειας του ομώνυμου υπουργείου, για τον αριθμό αιτήσεων που μπορεί να εξετάσει και να εγκρίνει ετήσια, ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εμπειρίες και μελέτες, με θερμομόνωση και φωτοβολταϊκά μια κατοικία μπορεί να έχει μέχρι 80% εξοικονόμηση στο κόστος του ηλεκτρισμού, κάτι που είναι σημαντικό και για τη σύντομη απόσβεση της επένδυσης που θα κάνει το νοικοκυριό, δεδομένων και των αυξημένων πλέον χορηγιών που προσφέρονται από το υπουργείο.
Όπως όλα δείχνουν, τόσο το σχέδιο που κάλυπτε αριθμό-ρεκόρ για τα κυπριακά δεδομένα οικιών με φωτοβολταϊκά, όσο και τα σχέδια για αδειοδότηση πάρκων ΑΠΕ, έχουν βοηθήσει αισθητά την Κυπριακή Δημοκρατία στην επίτευξη των στόχων της για το 2020.
Πριν από έναν χρόνο, η Κύπρος παρήγαγε το 10% της ενέργειας που καταναλώνει από ΑΠΕ, ενώ ο στόχος για το 2020 είναι στο 13% και για την καθ’ εαυτό ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ στο 16%. Αυτό το διάστημα -όπως κάθε χρόνο- αναμένονται τα επίσημα στοιχεία από την ΕΕ για να διαπιστωθεί η πρόοδος που σημείωσε η Κύπρος τον τελευταίο χρόνο και αν απέδωσαν τα σχέδια και τα κίνητρα που δόθηκαν.
Αν και δεν έχουν δοθεί λεπτομέρειες, αναμένεται ότι και στο σχέδιο για τα φωτοβολταϊκά για το 2020, θα περιλαμβάνονται πιο ευνοϊκοί όροι στην ειδική κατηγορία για τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.
ΔΩΡΕΑΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ
Από τον περασμένο χρόνο, το υπουργείο Ενέργειας προσπαθεί να προωθήσει ειδικό σχέδιο για επιδότηση εγκατάστασης φωτοβολταϊκών στις στέγες κατοικιών, που θα αποθηκεύουν ηλεκτρισμό και θα καταλήγουν σε φόρτιση αυτοκινήτου, ώστε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να ταξιδεύουν με πραγματικά μηδενικούς ρύπους.
Το σχέδιο, σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», εγκρίθηκε τελικά πρόσφατα από το Υπουργικό και αναμένεται να ανακοινωθεί επίσης μετά την έγκριση του προϋπολογισμού του Ταμείου ΑΠΕ, το πρωτοποριακό σχέδιο επιδότησης εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε σπίτια που θα καταλήγει σε σύστημα φόρτισης ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ταυτόχρονα, και για τον χρήστη του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, μετά την πλήρη απόσβεση, θα είναι μηδενικό το κόστος διακίνησής του με το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Το σχέδιο αυτό, έρχεται να ενισχύσει την προβλεπόμενη χορηγία μέχρι και €7.000 που προσφέρει το υπουργείο Μεταφορών, για αντικατάσταση παλιού οχήματος (πέραν των 15 ετών) με καινούργιο ηλεκτρικό όχημα με τιμή κάτω των €40.000.
Μέχρι €3.000 για θερμομόνωση και φωτοβολταϊκά
Πρόκειται ουσιαστικά για τρία σχέδια, εκ των οποίων το πρώτο καλύπτει θερμομόνωση υφιστάμενων κατοικιών, το δεύτερο φωτοβολταϊκά σε στέγες και το τρίτο ταυτόχρονα θερμομόνωση και φωτοβολταϊκά σε στέγες, που αποτελεί και σχέδιο κινήτρων που εισήχθη πέρσι για πρώτη φορά, στα 15 χρόνια από τότε που ξεκίνησαν τα κίνητρα για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε κατοικίες.
Στις χορηγίες που παρέχονταν στο σχέδιο που ισχύει για το 2019 και αναμένεται ότι θα διατηρηθούν και το 2020, προβλέπεται κάλυψη του 30% του κόστους επί των επιλέξιμων δαπανών με μέγιστο ποσό χορηγίας €1.500.
Για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, με τη μέθοδο του συμψηφισμού μετρήσεων (net metering), που να σημειωθεί ότι αφορά μόνο σε υφιστάμενες κατοικίες -όχι νέες- ισχύει για όλους τους καταναλωτές και προσφέρεται χρηματοδότηση €250 ανά εγκατεστημένο κιλοβάτ (kW) φωτοβολταϊκών, με μέγιστο ποσό χορηγίας €1.000.
Το τρίτο σχέδιο, προβλέπει θερμομόνωση οροφών υφιστάμενων κατοικιών σε συνδυασμό με εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, με τη μέθοδο συμψηφισμού μετρήσεων.
Προβλέπεται χρηματοδότηση 35% επί των επιλέξιμων δαπανών, για τη θερμομόνωση οροφής με μέγιστο ποσό χορηγίας €1.800 και €300 ανά εγκατεστημένο κιλοβάτ φωτοβολταϊκών, με μέγιστο ποσό χορηγίας €1.200. Δηλαδή, το μέγιστο ποσό χορηγίας ανά αίτηση δύναται να ανέλθει στις €3.000.
*Πέτρος Θεοχαρίδης
Πηγή: philenews.com