Ενας σταρ αρχιτέκτονας για πρώτη φορά στην Αθήνα

«Το κλειδί της δουλειάς μου είναι η αναζήτηση του στοιχειώδους», λέει ο Νουβέλ. Οι καθρέφτες του, όταν είναι ανοιχτοί, φανερώνουν πόσο αναγκαία είναι τα χρώματα. Οταν είναι κλειστοί, είναι αυστηρά κομψοί.
«Ο καθρέφτης είναι ένα αντικείμενο με το οποίο συγκατοικείς, αντανακλώνται σ’ αυτόν πολύ προσωπικές εικόνες – εικόνες απ’ το σπίτι σου». Με αυτά τα λόγια ο αρχιτέκτονας και σχεδιαστής της υψηλής αισθητικής και της λειτουργικότητας Ζαν Νουβέλ σκιαγραφεί την έκθεσή του «Triptyques», την πρώτη που παρουσιάζεται στο αθηναϊκό κοινό. Η Γκαλερί Γκαγκόσιαν, σε συνεργασία με την παρισινή γκαλερί Patrick Seguin, εγκαινιάζει αύριο Πέμπτη την έκθεση με τους τέσσερις καθρέφτες αλλά και την υπερμεγέθη «Εργαλειοθήκη», παρουσία του –ντροπαλού, όπως μαθαίνουμε– καλλιτέχνη.
Ο 71χρονος Ζαν Νουβέλ είναι αυτό που ονομάζουμε σταρ της αρχιτεκτονικής. Στο ενεργητικό του Ateliers Jean Nouvel, σε συνεργασία με τον Ρεμ Κουλχάας και τον Μάριο Μπότα, συγκαταλέγονται μερικά από τα πιο κομψά και επιβλητικά κτίρια στον κόσμο: το Μουσείο της Αποβάθρας Μπρανλί (Παρίσι), το Ιδρυμα Σύγχρονης Τέχνης Καρτιέ (Παρίσι), το Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο της Λουκέρνης (Ελβετία), ο πύργος Agbar (Βαρκελώνη),ενώ το μουσείο του Λούβρου στο Αμπου Ντάμπι και το Εθνικό Μουσείο της Κίνας βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού. Στην Κύπρο μάλιστα, το 2015, ολοκληρώθηκε στην πλατεία Ελευθερίας της Λευκωσίας ο 67 μέτρων Πύργος 25, ο οποίος σχεδιάστηκε με βάση τις ιδιαιτερότητες της Μεσογείου, ενώ ετοιμάζεται το Κέντρο Πληροφόρησης – Βιβλιοθήκη «Στέλιος Ιωάννου» του Πανεπιστημίου Κύπρου. Εχει τιμηθεί με το βραβείο αρχιτεκτονικής Aga Khan για το Ινστιτούτο Αραβικού Κόσμου (1989), με το Χρυσό Μετάλλιο από το Βασιλικό Ινστιτούτο Βρετανών Αρχιτεκτόνων (2001), με το βραβείο Wolf στην τέχνη (2005) και, βέβαια, με το βραβείο Pritzker (2008), το «Νομπέλ Αρχιτεκτονικής». Ο ίδιος, σε μια συνομιλία του με τη Μαργαρίτα Πουρνάρα, είχε αναφέρει: «Ποτέ δεν είδα τον εαυτό μου ως σταρ. Είμαι όμως ένας επαγγελματίας που μπορεί να παρέμβει αποφασιστικά στο αστικό περιβάλλον» («Αναζητάμε νέα ισορροπία για την πόλη», «Κ», 9.9.2012).
Τα έργα του Νουβέλ που θα δούμε στην Αθήνα αποτελούν «αφηρημένη συνέχεια του αρχιτεκτονικού του έργου», όπως λέει στην «Κ» η Θεοδώρα Μαλάμου από την Γκαλερί Γκαγκόσιαν. «Είναι εμφανώς επηρεασμένα από την αρχιτεκτονική του δουλειά: συνδυάζουν το υψηλό design με τη χρηστική αξία», συνεχίζει η κ. Μαλάμου. Ο Ζαν Νουβέλ αποφάσισε να βάψει δύο τοίχους της γκαλερί, έναν κόκκινο και έναν κίτρινο, προκειμένου ν’ αποφύγει την «κανονική» λευκότητα αντίστοιχων χώρων, αλλά και να «αγκαλιάσει» όλη την γκάμα του πορτοκαλί που χρησιμοποιεί στα έργα του.
«Το κλειδί της δουλειάς μου είναι η αναζήτηση του στοιχειώδους. Ψάχνω την ουσία των πραγμάτων. Θα ήθελα να εφεύρω αρχέτυπα», δηλώνει ο αρχιτέκτονας, επιβεβαιώνοντας τον λυρισμό που αναζητεί στα έργα του, αλλά ταυτόχρονα και την κεντρική ιδέα της αρχιτεκτονικής και εικαστικής παρουσίας του. Αλλωστε, μέσω των επίπλων και των καθημερινής χρήσης αντικειμένων θέλει να αποδείξει ότι οι αρχές της αρχιτεκτονικής μπορούν να εφαρμοστούν και σε μικρότερη κλίμακα. Με τα δικά του λόγια: «Κάθε οικοδόμημα πρέπει να βελτιώνει τη γενική εικόνα, τη μικρή ή μεγάλη κλίμακα».
Γκαλερί Γκαγκόσιαν, Μέρλιν 3, Αθήνα. Εως τις 30 Ιουλίου.
( ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑΚΗΣ, πηγή: kathimerini.gr)

Print Friendly, PDF & Email

Απάντηση