Cosmos Aluminium: Η εταιρεία που γεννήθηκε και μεγάλωσε μέσα στην κρίση

Cosmos Aluminium

Στην Ελλάδα της κρίσης και της εσωστρέφειας, η Cosmos Aluminium, μια εταιρεία με έδρα τη Λάρισα που δραστηριοποιείται στον τομέα της παραγωγής προφίλ αλουμινίου, κατάφερε από το μηδέν, το 2008, να πετύχει κύκλο εργασιών 32 εκατ. ευρώ το 2010, 43 εκατ. το 2012, 71 εκατ. το 2015, ενώ το 2017 οι πωλήσεις προσέγγισαν τα 80 εκατ. ευρώ.


Η περίπτωση της Cosmos Aluminium δεν είναι συνηθισμένη και σίγουρα δεν είναι από τις εταιρείες που συναντάμε συχνά στη χώρα. Το αντίθετο. Η κύρια και καθοριστική διαφορά ήταν ότι η εταιρεία από την αρχή «χτίστηκε» και οργανώθηκε με στόχο τις αγορές του εξωτερικού. Σε αντίθεση με το κυρίαρχο επιχειρηματικό μοντέλο στη χώρα, όπου πολλές μικρές εταιρείες προσπαθούν να πουλήσουν προϊόντα και υπηρεσίες στην εγχώρια αγορά, η Cosmos Aluminium είχε από την πρώτη στιγμή αποκλειστικό στόχο τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2009, πρώτο έτος ουσιαστικής λειτουργίας της εταιρείας, σε κύκλο εργασιών 10 εκατ. ευρώ τα 8,4 εκατ. ευρώ ή το 84% των πωλήσεων ήταν εξαγωγές, ενώ σήμερα οι εξαγωγές φθάνουν το 90% των πωλήσεων.

Η Cosmos Aluminium ιδρύθηκε το 2006 από τον Ξενοφώντα Καντώνια και τους γιους του Ιωάννη και Θεόδωρο Καντώνια, μια οικογένεια με πολυετή επιχειρηματική πορεία και μεγάλη εμπειρία στον τομέα του αλουμινίου. Η παραγωγική διαδικασία ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2008, ενώ για τη δημιουργία της επενδύθηκαν 28 εκατ. ευρώ σε υπερσύγχρονες τεχνολογίες παραγωγής και διαχείρισης προϊόντων, με στόχο την παραγωγή υψηλής ποιότητας προϊόντων και την αποτελεσματική διακίνησή τους. Η εταιρεία προσανατολίστηκε στο εξωτερικό εκτιμώντας ότι η εγχώρια αγορά ήταν κορεσμένη και ότι μόνον μέσω εξαγωγών θα μπορούσε να πετύχει γρήγορα τον απαιτούμενο όγκο πωλήσεων, ώστε να καταστεί βιώσιμη και αποδοτική.

Σύμφωνα με τον Ιωάννη Καντώνια, αντιπρόεδρο και εμπορικό διευθυντή της εταιρείας, το σημείο που έκανε τη μεγάλη διαφορά στη «μάχη» των εξαγωγών ήταν το δίκτυο πωλήσεων και η ανάπτυξη ενός εξαιρετικά πελατοκεντρικού μοντέλου. Η Cosmos Aluminium πριν από την εκκίνηση της παραγωγικής διαδικασίας, και ενώ έχτιζε το εργοστάσιό της στη Λάρισα, πραγματοποίησε εκτεταμένη έρευνα αγοράς συζητώντας με μεγάλα εργοστάσια και μεγαλεμπόρους μετάλλων στην Ευρώπη, ώστε να εντοπίσει τις ιδιαίτερες ανάγκες τους σε προϊόντα, προδιαγραφές, διαδικασίες και χρονοδιαγράμματα. Κατόπιν προσάρμοσε την παραγωγή της στις απαιτήσεις αυτές και έτσι από την πρώτη στιγμή παρήγαγε συγκεκριμένα προϊόντα καλύπτοντας συγκεκριμένες ανάγκες αρχικά χονδρεμπόρων και διανομέων μετάλλων, αλλά και βιομηχανιών. Η στελέχωση του δικτύου πωλητών με εξειδικευμένους μηχανικούς αποτέλεσε αποφασιστικής σημασίας κίνηση, καθώς το δίκτυο μιλώντας την ίδια γλώσσα με τους πελάτες πέτυχε άμεση επικοινωνία καλύπτοντας, μεταξύ άλλων, και τις πλέον ειδικές τεχνικές πτυχές αναφορικά με τα προϊόντα και τις διαδικασίες. Σύμφωνα με τον κ. Καντώνια, από την πρώτη ημέρα λειτουργίας η εταιρεία απαντά σε λίγες ώρες σε κάθε πελάτη, προσφέροντας άμεση ανταπόκριση σε κάθε αίτημα, όταν ο κανόνας στον κλάδο ήθελε πολύ περισσότερο χρόνο ανταπόκρισης. Επιπλέον τα στελέχη-πωλητές της εταιρείας είναι σε άμεση και συνεχή επαφή με τους πελάτες για την ενίσχυση και την εμβάθυνση των σχέσεων και της συνεργασίας τους.

Με υψηλής ποιότητας προϊόντα, την τήρηση αυστηρών προδιαγραφών, πελατοκεντρική προσέγγιση και απόλυτη συνέπεια στα χρονοδιαγράμματα, η εταιρεία κατάφερε τα 9 –και κάτι– χρόνια λειτουργίας της να συνάψει συνεργασίες με σχεδόν όλους τους μεγαλεμπόρους μετάλλων στην Ευρώπη που λειτουργούν σε πολυεθνικό επίπεδο, αλλά και πολλούς με περισσότερο τοπική δράση. Σήμερα τα προϊόντα της εξάγονται σε 25 χώρες σε όλο τον κόσμο και χρησιμοποιούνται σε πολλούς βιομηχανικούς τομείς: αυτοκινητοβιομηχανία, ναυπηγική, κατασκευές, μηχανολογικός εξοπλισμός και αυτοματισμοί, μεταφορές, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές εφαρμογές, καθώς και λύσεις διακόσμησης.

Διαρκής βελτίωση των μονάδων παραγωγής

Η Cosmos Aluminium κατατάσσεται μεταξύ των πλέον προηγμένων τεχνολογικά εταιρειών στην Ευρώπη στον κλάδο της, κάτι το οποίο επιτυγχάνεται με μεγάλες και συνεχείς επενδύσεις σε αυτοματισμούς και σύγχρονες τεχνολογίες διέλασης και διαχείρισης των προϊόντων. Στα δέκα χρόνια λειτουργίας της έχει επενδύσει πάνω από 50 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου 5 εκατ. ευρώ ετησίως. Από αυτά, τα 28 εκατ. αφορούσαν την αρχική επένδυση που περιελάμβανε δύο γραμμές παραγωγής, τέσσερις σταθμούς συσκευασίας και μία ρομποτική αποθήκη ετοίμου προϊόντος. Τα επόμενα χρόνια ακολούθησαν επεμβάσεις και βελτιώσεις σε μηχανές και λειτουργίες της παραγωγής, επενδύσεις περίπου 10 εκατ. ευρώ.

Το 2016 ξεκίνησε νέα επένδυση ύψους 13 εκατ. ευρώ, η οποία ολοκληρώνεται τους αμέσως επόμενους μήνες, που περιλαμβάνει μια επιπλέον γραμμή παραγωγής, μία ρομποτική αποθήκη ημιετοίμου προϊόντος για μεγαλύτερη ευελιξία εσωτερικής διαχείρισης και δύο νέους θαλάμους για τη συσκευασία και τα logistics. Με την επένδυση αυτή η παραγωγική ικανότητα της εταιρείας θα αυξηθεί κατά 60%.

Οι κτιριακές εγκαταστάσεις έχουν κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου με γνώμονα τον σεβασμό στο περιβάλλον και στους εργαζόμενους. Για τη λειτουργία των φούρνων χρησιμοποιούνται εναλλακτικές πηγές ενέργειας φιλικές προς το περιβάλλον (φυσικό αέριο), ενώ τα λύματα ανακυκλώνονται. Το τμήμα συσκευασίας της εταιρείας αριθμεί τέσσερις υπερσύγχρονες γραμμές, οι οποίες προσφέρουν περισσότερες από 10 διαφορετικού τύπου συσκευασίες, καλύπτοντας οποιαδήποτε απαίτηση προκύψει. Η αποθήκη της εταιρείας είναι κλειστού τύπου, όπου ένα πλήρως ανεπτυγμένο σύστημα διαχείρισης αποθηκών ελέγχει με ρομπότ όλη τη διαδικασία αποθήκευσης των προφίλ, ενώ η φόρτωση των προφίλ στα φορτηγά γίνεται αυτόματα με τη βοήθεια ενός πρότυπου υπερεξελιγμένου ρομποτικού συστήματος.

«Επιτυχία μέσα από την ομαδική δουλειά»

Μιλώντας  στην «Κ», ο κ. Καντώνιας υπογραμμίζει τη συμβολή του ανθρώπινου δυναμικού και της ομαδικότητας στην επιτυχία της εταιρείας. «Η λογική της ομαδικότητας είναι βαθιά ριζωμένη στη λειτουργία μας. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιούνται τακτικές συσκέψεις με όλα τα στελέχη, ανεξαρτήτως ιεραρχικής θέσης, όπου τίθενται όλα τα θέματα και γίνονται εισηγήσεις. Η γνώμη όλων μετράει και λαμβάνεται σοβαρά υπόψη», τονίζει. Σημειώνεται ότι η οργάνωση και η λειτουργία της εταιρείας βασίζεται στο μοντέλο του λιτού management, ενώ ακολουθείται η πολιτική της ανοιχτής πόρτας όπου οποιοσδήποτε εργαζόμενος μπορεί να εκφράσει την άποψή του στη διοίκηση. Μεγάλη βαρύτητα δίνεται στην πολύ καλή και συστηματική εκπαίδευση του προσωπικού, ώστε να γνωρίζουν εις βάθος το αντικείμενό τους, ενώ το προσωπικό έχει εξουσιοδοτηθεί να κάνει ποιοτικό έλεγχο γνωρίζοντας πότε πρέπει να απορρίψει ένα προϊόν χωρίς να επέμβει ο υπεύθυνος. Ο κ. Καντώνιας σημειώνει επίσης το τεχνικό κομμάτι και τη συμβολή του δικτύου μηχανικών. «Υπάρχει περίπτωση όπου η κατασκευάστρια εταιρεία αναπροσάρμοσε το μοντέλο της για μελλοντικές πωλήσεις σύμφωνα με τις βελτιώσεις και τις προσαρμογές που πρότειναν τα στελέχη μας». Σε ό,τι αφορά την πορεία της οικονομίας, ο κ. Καντώνιας εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξος προσθέτοντας ότι απαιτείται ακόμα χρόνος αλλά και βαθύτερες αλλαγές προκειμένου να αφήσουμε οριστικά τα προβλήματα. Για την έλλειψη εξωστρέφειας των εγχώριων επιχειρήσεων υπογραμμίζει ότι εξακολουθεί να κυριαρχεί η αντίληψη του γρήγορου και εύκολου αποτελέσματος με την οποία είναι αδύνατη η επέκταση στο εξωτερικό, όπου απαιτούνται μακροχρόνιες επενδύσεις, συνέπεια, υπομονή και υψηλός επαγγελματισμός. Αναφέρει, επίσης, ότι τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές και ελπιδοφόρες επιχειρηματικές προσπάθειες, ωστόσο όχι όσες απαιτούνται προκειμένου να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο της χώρας. Σημειώνεται ότι η εταιρεία διακρίθηκε πρόσφατα στον διαγωνισμό της EY, «Ελληνας Επιχειρηματίας της Χρονιάς» για το 2017.

Πηγή: kathimerini.gr

Απάντηση