Συνέδριο «ΥΠΟΔΟΜΕΣ, ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ»

Οι ιδιωτικοποιήσεις και ο ΟΛΠ τα προβληματικά δάνεια και οι προοπτικές χρηματοδότησης μέσω του πακέτου Γιούνκερ, ήταν ανάμεσα στα επίκαιρα θέματα που ανέδειξαν οι εργασίες της δεύτερης ημέρας του Συνεδρίου «Υποδομές, Επενδύσεις, Ανάπτυξη», τις οποίες άνοιξε με χαιρετισμό του ο υφυπουργός Επικρατείας κ. Τέρενς Κουίκ, ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας κ. Βασίλης Κορκίδης και ο Πρόεδρος της Ένωσης Εισηγμένων Εταιριών κ. Παναγιώτης Δράκος. Αναλυτική εξάλλου τοποθέτηση για τις προσπάθειες που καταβάλλονται από τους Έλληνες Ευρωβουλευτές για την προώθηση ελληνικών έργων στο πακέτο Γιούνκερ, έκανε και η Ευρωβουλευτής κα Μαρία Σπυράκη.
Τέρενς Κουίκ, υφυπουργός Επικρατείας: Όχι ξεπούλημα στο limit down, ναι στις συμπράξεις με μερίδιο 35%-51% και το management
Θετική στις συμπράξεις με ξένους επενδυτές είναι η κυβέρνηση για υποδομές, όπως τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τα σιδηροδρομικά δίκτυα, και δέχεται να παραχωρήσει το management δίνοντας μερίδιο 35% ή ακόμα και το 51% σε κάποιες περιπτώσεις. Ωστόσο είναι επιφυλακτική στη παραχώρηση αεροδρομίων, σε περιοχές όπου ελλοχεύουν εθνικά ζητήματα. Τα παραπάνω είπε ανοίγοντας τη δεύτερη ημέρα των εργασιών του Επενδυτικού Φόρουμ, «Υποδομές, Επενδύσεις, Ανάπτυξη», ο υφυπουργός Επικρατείας κ. Τέρενς Κουίκ.
Ο κ. Κουίκ, περιέγραψε τους όρους με βάση τους οποίους αποδέχεται τις παραχωρήσεις και τις ιδιωτικοποιήσεις στις υποδομές η κυβέρνηση. Όπως χαρακτηριστικά είπε στο χαιρετισμό του στο Συνέδριο, «δεν αποδεχόμαστε το ξεπούλημα κρατικής περιουσίας στο limit down». Πρόσθεσε ότι δεν τίθενται καν προς συζήτηση, συμφωνίες για παραχώρηση 100 ετών. Πρόσθεσε στο σημείο αυτό, ότι υπάρχει ανάγκη ενίσχυσης των κρατικών ταμείων και του ασφαλιστικού συστήματος, με μέρος από το τίμημα των παραχωρήσεων ή ιδιωτικοποιήσεων. Να μην πάνε όλα τα κεφάλαια στους δανειστές, είπε χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος διαχώρισε την περίπτωση της ύδρευσης και της ενέργειας, λέγοντας ότι το δημόσιο πρέπει να διατηρήσει οπωσδήποτε τον έλεγχο, επικαλούμενος και την γεωστρατηγική σημασία των συγκεκριμένων υποδομών. Ειδικά για τον ενεργειακό τομέα ανέφερε όμως, ότι ενέργεια μπορούν να παράγουν και οι ιδιώτες.
Ειδικά για τη ΔΕΗ αναφέρθηκε στην πρόσφατη συνάντηση με τον πρόεδρο της ΔΕΗ, προκειμένου να διερευνηθεί η δυνατότητα μίας ρύθμισης οφειλών, στους οφειλέτες της Επιχείρησης που θα μπορούσε να δώσει μία σημαντική ανάσα στην αγορά, καθώς πολλές μικρές επιχειρήσεις έχουν φθάσει στο σημείο να τους διακόπτεται η παροχή ρεύματος.
Αναφέρθηκε επίσης στο ρόλο του αγωγού Turkish Stream ο οποίος θα αποφέρει κατά την εκτίμησή του, σημαντικό οικονομικό όφελος σε σχέση με τον TAP.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του τόνισε ότι οι υποδομές και οι επενδύσεις έχουν ανάγκη από ένα ήρεμο περιβάλλον, εκφράζοντας την πεποίθηση, ότι η κυβέρνηση θα επιτύχει να κλείσει μια έντιμη συμφωνία με τους Θεσμούς και ότι λύση θα βρεθεί οπωσδήποτε μέσα στην Ευρωζώνη. Δήλωσε επίσης ανοιχτός στις προτάσεις των επιχειρήσεων, ζητώντας παράλληλα την αφύπνιση όλων αυτή τη δύσκολη περίοδο.
Αντώνης Λεούσης Διευθύνων Σύμβουλος ΤΑΙΠΕΔ
Την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ αποφάσισε να επιταχύνει η κυβέρνηση διαθέτοντας ποσοστό 51%, όπως είπε μιλώντας στο Συνέδριο «Υποδομές, Επενδύσεις, Ανάπτυξη», ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Αντώνης Λεούσης.
Ο κ. Λεούσης μιλώντας για τον ΟΛΠ είπε πως το σχέδιο του δημοσίου είναι να διαθέσει αρχικά ποσοστό το 51% και ανάλογα με τις επενδύσεις που θα γίνουν στον ΟΛΠ, να διατεθεί επιπλέον ποσοστό μέχρι και 67% συνολικά της επιχείρησης.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, παρουσίασε συνοπτικά όλα τα λιμάνια που έχουν περάσει στη δικαιοδοσία του ΤΑΙΠΕΔ, λέγοντας ότι το ενδιαφέρον παρουσιάζεται για τα μεγαλύτερα λιμάνια από αυτά.
Παρουσίασε επίσης συνοπτικά και τα ακίνητα του ΤΑΙΠΕΔ, όπως και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, για τα οποία είπε ότι υπάρχουν αντιδράσεις από τοπικούς φορείς (έκανε ειδική αναφορά στο αεροδρόμιο των Χανίων). Σχολίασε ότι το προσφερόμενο τίμημα είναι το μεγαλύτερο που έχει προσφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ στα 1,2 δις ευρώ και αυτό δεν επιτρέπει να χαλάσει η συμφωνία για μεμονωμένα αεροδρόμια.
Κώστας Αγοραστός, Περιφερειάρχης Θεσσαλίας, Πρόεδρος ΕΝΠΕ: Δώστε μας τη διαχείριση του αεροδρομίου Θεσσαλίας και του λιμένα Βόλου
Ανοιχτή πρόταση προς το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση, κατέθεσε από το βήμα του Συνεδρίου, ο πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος και Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός. Ο κ. Αγοραστός, πρότεινε η διαχείριση και η επενδυτική ανάπτυξη τόσο του λιμανιού του Βόλου, όσο και του αεροδρομίου της Θεσσαλίας, να αναληφθούν από την Περιφέρεια της Θεσσαλίας με ίδιους πόρους.
Σχολίασε μάλιστα, τον πολύ μεγάλο όγκο της δημόσιας περιουσίας και ακινήτων που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ ενώ παρατήρησε επίσης, ότι οι υποδομές που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων παραμένουν χωρίς συντήρηση και επιμέλεια, κάτι που προκαλεί συχνά προβλήματα για την εύρυθμη λειτουργία τους.
Από τη δική του πλευρά, ο κ. Λεούσης, επισήμανε ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν είναι αρμόδιο για την ανάπτυξη κατασκευών και εργασιών συντήρησης των περιουσιακών στοιχείων που διαχειρίζεται.
Κωνσταντίνος Βενετσάνος Διευθυντής Μεγάλων Χρηματοδοτήσεων, Όμιλος Εθνικής Τράπεζας: Θα κινηθούμε άμεσα μόλις ξεκαθαρίσει το τοπίο για το σχέδιο Γιούνκερ
Υπάρχουν προοπτικές για χρηματοδότηση για ελληνικών επενδύσεων από το πακέτο Γιούνκερ, ωστόσο θα χρειαστεί πρώτα να οριστικοποιηθεί και να διασαφηνιστούν αρκετά σημεία του. Αυτό σημαίνει ότι η χρηματοδότηση από το πακέτο, θα απαιτήσει καλή οργάνωση και γρήγορες κινήσεις δεδομένου ότι δεν έχει απομείνει πολύς χρόνος μέχρι το 2017 που λήγει. Την εικόνα αυτή έδωσε με την ομιλία του, ο Διευθυντής Μεγάλων Χρηματοδοτήσεων του Ομίλου της Εθνικής κ. Κωνσταντίνος Βενετσάνος, προσθέτοντας ότι η Εθνική Τράπεζα θα κινηθεί αντίστοιχα μόλις υπάρξουν οι σχετικές διευκρινίσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Βενετσάνο, τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν για τη χρηματοδότηση από το Ταμείο είναι:
-Η οριστικοποίηση του πλαισίου λειτουργίας και του τρόπου κατά τον οποίο θα λειτουργήσει στο σύστημα εγγυήσεων από πλευράς Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
-Ποια έργα θα προταχθούν για να χρηματοδοτηθούν από ελληνικής πλευράς,
-Πως θα εξασφαλισθεί το ταχύτερο δυνατόν η ωρίμανση των έργων γιατί δεν απομένει χρόνος,
-Πως θα προσδιορισθούν με ακρίβεια οι ανάγκες χρηματοδότησης.
Παρουσιάζοντας τα προβλήματα που γεννήθηκαν με την ανακοίνωση του πακέτου, ο κ. Βενετσάνος παρατήρησε πως δεν προβλέπεται κατανομή κεφαλαίων ανά χώρα, με αποτέλεσμα να ευνοούνται χώρες με προγραμματισμό και ετοιμότητα, ενώ η Ελλάδα είναι ένα βήμα πίσω, λόγω των μακροοικονομικών δεδομένων.
Κατέληξε λέγοντας, πως εκείνο που έχει σημασία είναι να επωφεληθούν με χρηματοδότηση οι επενδύσεις στην Ελλάδα κι ας είναι λιγότερα τα χρήματα. Από τα 40 δις ευρώ των αρχικά προτεινόμενων φιλόδοξων επενδύσεων ακόμα κι αν υλοποιηθεί μόνον το ¼ μέχρι το 2017, είναι ένα πολύ σημαντικό ποσό που χρειάζεται μεγάλη κεφαλαιακή ενίσχυση από τις τράπεζες.
Γιώργος Παπαϊωάννου Γενικός Διευθυντής Διαχείρισης Προβληματικού Χαρτοφυλακίου, Αναδιαρθρώσεις, Corporate & Shipping, Όμιλος Τράπεζας Πειραιώς.
Μια συγκλονιστική πλην τεχνοκρατική κατάδυση στον γκρίζο κόσμο των μη εκπληρούμενων δανειακών υποχρεώσεων έκανε ο κ. Γιώργος Παπαϊωάννου, γενικός διευθυντής Διαχείρισης Προβληματικού Χαρτοφυλακίου, του Ομίλου Πειραιώς, ο οποίος δίνοντας στοιχεία τόσο για την Πειραιώς, όσο και για τις άλλες μεγάλες ελληνικές τράπεζες, αποκάλυψε ότι τα περίπου τα μισά δάνεια των Ελλήνων είναι καθυστερημένα ή προβληματικά.
Ως δάνεια με καθυστέρηση (NPLs) θεωρούνται αυτά με καθυστέρηση 90 ημερών. Με βάση τα στοιχεία του 2014 που παρουσίασε η Ελλάδα με ποσοστό καθυστερούμενων δανείων στο 33,5% θα ήταν στην πρώτη θέση αν δεν υπήρχε η Κύπρος που παρουσίασε ποσοστό καθυστερούμενων δανείων 37,9%.
Η Ιρλανδία με ποσοστό 25,3% και με τραπεζική κρίση να έχει προκαλέσει την υπαγωγή της σε πρόγραμμα, είναι η τρίτη χώρα με μεγαλύτερο αριθμό καθυστερούμενων δανείων στην Ευρωζώνη. Ακολουθεί η Πορτογαλία με ποσοστό 10,8% πάνω από την Ισπανία που έχει ποσοστό NPLs 9,4% ενώ ο μέσος όρος στην Ευρωζώνη είναι 7,6%.
Ο κ. Παπαϊωάννου αποκάλυψε τη μεθοδολογία των τραπεζών σε σχέση με τα καθυστερούμενα δάνεια. Ουσιαστικά κατέγραψε τα 5 βήματα που ακολουθούνται από τα ειδικά τμήματα που έχουν δημιουργήσει οι τράπεζες:
-Έγκαιρος εντοπισμός του προβλήματος στην καθυστέρηση της εξόφλησης
-Μεταφορά των δανείων στο ειδικό τμήμα της τράπεζας μέσα από συμφωνημένα κριτήρια μεταφοράς και συγκεκριμένη διαδικασία.
-Στο ειδικό τμήμα της τράπεζας εκπονείται σχέδιο αναδιάρθρωσης του δανείου και ανάπτυξης της επιχείρησης με ξεκάθαρη στρατηγική ανά πελάτη με βιώσιμες λύσεις.
-Αν το σχέδιο επιτύχει, μέσα σε δύο χρόνια, η εταιρία φεύγει από την αρμοδιότητα του ειδικού τμήματος, διαφορετικά γίνεται καταγγελία της δανειακής σύμβασης. Στο διάστημα της διετίας, υπάρχει στενή παρακολούθηση είπε ο κ. Παπαϊωάννου.
Σχετικά με το σχέδιο δημιουργίας «κακής τράπεζας» που θα αναλάβει τα καθυστερούμενα ή προβληματικά δάνεια, είπε ότι χρειάζεται η δημιουργία ειδικού θεσμικού πλαισίου από την Τράπεζα της Ελλάδος. Ανέφερε ότι δεν έχει ξεκαθαριστεί αν θα περιλάβει όλα τα δάνεια ή ποια δάνεια, επιχειρηματικά, στεγαστικά ή καταναλωτικά, όπως επίσης και σε ποια τιμή θα αγοραστούν αυτά και με ποια μέθοδο θα γίνει η αποτίμησή τους.
Κατέληξε σχολιάζοντας ότι έχει διακοπεί το τελευταίο διάστημα εντελώς, το όποιο ενδιαφέρον από distress funds για αγορά «κακών» ελληνικών δανείων, προσθέτοντας ότι οι τράπεζες απέρριπταν προτάσεις το 2014 για αγορά δανείων με απόδοση 20% για τους ενδιαφερόμενους.
Δρ. Παναγιώτης Πρόντζας, Senior Manager, Grant Thornton
Επενδύσεις της τάξης των 20 δις ευρώ χρειάζεται η Ελλάδα για να επιτύχει επανεκκίνηση της οικονομίας της αλλά οι πόροι από τα διαθέσιμα χρηματοοικονομικά εργαλεία από το ΕΣΠΑ και τους υπόλοιπους ευρωπαϊκούς πόρους δεν υπερβαίνουν τα 13 δις ευρώ, επισήμανε ο κ. Παναγιώτης Πρόντζας της Grant Thornton.
Ο κ. Πρόντζας πρόσθεσε, ότι η δημοσιονομική κρίση, η αδυναμία πρόβλεψης του χρόνου εξόδου από αυτήν, η συρρίκνωση των δημόσιων επενδύσεων και η ανεργία, έχει επιδεινώσει σοβαρά την πρόσβαση σε χρηματοδότηση, κυρίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων μπορεί να έλθει με επιχορηγήσεις, μέσω των κοινοτικών κονδυλίων ή με τον αναπτυξιακό νόμο, με τραπεζικό δανεισμό ή με χρηματοδοτικά εργαλεία όπως ΕΤΑΝ, JEREMIE κλπ και τέλος μέσα από venture capital funds ή από τις αγορές. Υπέδειξε δε ως εναλλακτική λύση για το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης, τη μόχλευση με ιδιωτικά κεφάλαια.

Print Friendly, PDF & Email

Απάντηση