Θεόφιλος Παγιάτης – ΠΟΒΑΣ: Με συλλογική προσπάθεια, με κοινές δράσεις επιδιώκουμε λύσεις για να έχουμε προοπτική ως επαγγελματίες

Ο Γενικός Γραμματέας της ΠΟΒΑΣ κος Θεόφιλος Παγιάτης με τη σειρά του μίλησε για την παρατεταμένη κρίση και τα προβλήματα που αυτή έχει φέρει, το πρόγραμμα εξοικονόμηση κατ΄οίκον, την πιστοποίηση και την εκπαίδευση και τις λύσεις που προσπαθεί να δώσει η Ομοσπονδία σε συνεργασία με τη ΓΕΣΕΒΕΕ. Τέλος μίλησε για τις ενέργειες και τις δράσεις της Ένωσης Νίκαιας.

H παρατεταμένη κρίση έχει φέρει τον κλάδο στην πιο δύσκολη καμπή του. Με ποιους τρόπους σήμερα ο κατασκευαστής αλουμινίου αντιμετωπίζει την κρίση; Ποιο μήνυμα θα δίνατε ως Πανελλήνια Ομοσπονδία;

Με το πελατειακό κράτος να παραμένει σχεδόν άθικτο και ταυτόχρονα να μεταβιβάζει το κόστος του σε βάρος της κοινωνίας, με τις τράπεζες να έχουν απορροφήσει ποσά τεράστια για ανακεφαλαιοποίηση και να μην χρηματοδοτούν την εγχώρια αγορά με κανένα τρόπο, με τις βιοτεχνίες και τα μικρομάγαζα να κλείνουν, με το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού να ζεί στο όριο της φτώχειας η και κάτω από αυτό, με πολιτική ηγεσία που δείχνει ανίκανη να αλλάξει την κατάσταση και να συντηρεί την μόνιμη κρίση και την πρωτοφανή αδικία να συνεχίζεται σε βάρος του μεγαλύτερου μέρους της κοινωνίας, δέν μπορούμε να είμαστε πολύ αισιόδοξοι. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η αναξιοπιστία, η αναξιοκρατία και η φθίνουσα πορεία της ποιότητας σε όλα τα πράγματα. Καθημερινά γινόμαστε όλοι θεατές κοκορομαχιών στα πλαίσια της δημοκρατίας των ΜΜΕ, υπο το βάρος της αυθαιρεσίας των αγορών, χωρίς ουσία τις περισσότερες φορές και χωρίς να υπάρχουν ελπίδες να δούμε σημάδια αλλαγής στον ορίζοντα τουλάχιστον από ενέργειες που προέρχονται από τούς έχοντες την εξουσία. Η μεγάλη διάρκεια της κρίσης, οδηγεί πολλούς απο εμάς τούς βιοτέχνες σε κατάσταση απόγνωσης και αποξένωσης μεταξύ μας, αλλά αυτό είναι μιά λανθασμένη τακτική. Τα προβλήματα είναι κοινά για τους περισσότερους από εμάς και έτσι θα τα αντιμετωπίσουμε με την βοήθεια των σωματείων και της πανελλήνιας ομοσπονδίας. Δηλαδή με συλλογική προσπάθεια, με κοινές δράσεις επιδιώκουμε λύσεις για να έχουμε προοπτική ως επαγγελματίες. Σε αυτό θα συμβάλει τα μέγιστα η συσπείρωση μας γύρω από τους φορείς, αλλά και η αυξανόμενη έντασή της παρέμβασης μας στα θέματα που έχουν άμεση σχέση με την καθημερινότητα μας, ως επαγγελματίες του κλαδο. Επιδιώκουμε προστασία της αγοράς και ειδικά των μικρών επιχειρήσεων απο προσπάθειες χειραγώγησης και προώθησης ολιγοπωλιακών συμφερόντων. Αγωνιζόμαστε για την μείωση του αθέμιτου ανταγωνισμού στον κλάδο μας, από όπου και αν προέρχεται, την μείωση κάθε μορφής παράνομου εμπορίου και την διασφάλιση των ελληνικών επιχειρήσεων από την εισαγωγή κουφωμάτων και άλλων δομικών προιόντων. Οι επαγγελματίες έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν με ψυχραιμία τους όποιους συνεργάτες η προμηθευτές και όχι σε κατάσταση πανικού. Η ΠΟΒΑΣ ως ανώτερο συνδικαλιστικό με τη βοήθεια των σωματείων μελών της καταβάλλει προσπάθειες για όλα τα παραπάνω και όχι μόνον.

Οι τιμές, οι προσφορές, ο τρόπος πληρωμής άλλαξαν; Ποια είναι τα σημερινά χαρακτηριστικά του Έλληνα κατασκευαστή και του τελικού καταναλωτή;

Η αξία της ποιότητας των κατασκευών έχει δυστυχώς υποβαθμιστεί σε μια αγορά που οι περισσότεροι καταναλωτές κυρίως ενδιαφέρονται για την χαμηλή τιμή, αδιαφορώντας για την ποιότητα τελικών προιόντων και υπηρεσιών. Σε μια αγορά που υποφέρει από την άμβλυνση της φορολογικής συνείδησης των καταναλωτών, αφου αυτή ενισχύθηκε από τις ενέργειες παράνομου πλουτισμού ανθρώπων που διαχειρίστηκαν τα κοινά της χώρας μας , σε μια αγορά που έχει συρρικνωθεί δραματικά, ο ρόλος του κατασκευαστή αποκτά ιδιαίτερη δυσκολία. Η καλύτερη ποιότητα στην καλύτερη δυνατή τιμή ίσως σε αρκετές περιπτώσεις δέν αρκεί. Ο συνάδελφος κατασκευαστής οφείλει να ακούσει με προσοχή τις ανάγκες του πελάτη και να του προσφέρει αυτό που ακριβώς χρειάζεται αναπτύσοντας μια σχέση εμπιστοσύνης πρίν κατά την διάρκεια και μετά την πώληση. Όσοι ασχολούνται με την πώληση οφείλουν να ακολουθούν ένα σύστημα εκπαίδευσης του καταναλωτή για την χρησιμότητα των τελικών προιόντων και για την διαφορετικότητα των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους απο άλλα παρόμοια προιόντα της αγοράς. Ο καταναλωτής σήμερα θέλει να νοιώθει την ασφάλεια σε όλα τα επίπεδα της συνεργασίας του με τον επαγγελματία και αυτό απαιτεί από τον συνάδελφο ένα σύστημα εφαρμογής κανόνων που ο ίδιος έχει επιλέξει για την δουλειά του, αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο την προστιθέμενη αξία των προϊόντων και των υπηρεσιών που προσφέρει.

«Εξοικονόμηση κατ’ οίκον» πιστεύετε ότι συνεχίζει να δίνει πνοή στον κλάδο; Τι κινήσεις θα πρέπει να γίνουν από μέρους της Πολιτείας;

Στις μελέτες που γίνονται κατά παραγγελίαν της Ε.Ε από διάφορους φορείς και ινστιτούτα , τονίζεται ότι θα ήταν πιο επικερδής επένδυση ενός δημόσιου προϋπολογισμού, η σταδιακή στροφή από την χρηματοδότηση καυσίμων για την θέρμανση του κτιριακού τομέα , στην χρηματοδότηση προγραμμάτων ενεργειακής αναβάθμισης. Ακριβώς αυτό θα πρέπει κυρίως να μας απασχολήσει άμεσα και στο μέλλον ως επιχειρηματίες, μέσα απο προγράμματα όπως το «Εξοικονομώ κατ’ οίκον», διασφαλίζοντας ότι η χώρα μας θα έχει την δυνατότητα να συμμετέχει σε Ευρωπαικά προγράμματα στήριξης. Η μέχρι τώρα εφαρμογή του προγράμματος είναι εφιαλτική για τους κατασκευαστές αφού ο οδηγός εφαρμογής όπως όλοι γνωρίζουμε δεν εφαρμόστηκε πλην ελαχίστων περιπτώσεων, ως προς το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής των προγραμμάτων που υλοποιήθηκαν. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να συμβούν διάφορα στην αγορά, όπως η εμφάνιση νέων εταιρειών που αναλαμβάνουν συνολικά την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών με ελάχιστο κόστος, σε πολλές περιπτώσεις χαμηλότερο και από εκείνο που προκύπτει απο τις τιμές που προβλέπει το πρόγραμμα. Ασφαλώς αυτό είναι άξιον απορίας και άντικείμενο έρευνας τόσο των πιστοποιιτικών των προιόντων, όσο και του κατά πόσον υλοποιήθηκε ο στόχος του προγράμματος. Αξίζει να δούμε πόσο ενισχύθηκε η απασχόληση, πόσο βοήθησε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τελικά πως τα αποτελέσματα από την εφαρμογή αυτού του προγράμματος επιστρέφουν στη κοινωνία.

Έχουμε κάνει συγκεκριμένες προτάσεις στο Υπουργείο Ανάπτυξης για την εφαρμογή του προγράμματος και έχουμε συζητήσει και συμφωνήσει ως κλάδος για το σύνολο των προτάσεων. Αναμένουμε να τις λάβουν οι υπεύθυνοι σοβαρά, υπ όψιν τους και να τις εντάξουν στο πρόγραμμα για την βελτίωση του, ώστε να γίνει πιο ευέλικτο και αποδοτικό για όσους συμμετέχουν σε αυτό. Η πολιτεία από την πλευρά της θα πρέπει να διασφαλίσει ότι είναι έτοιμη να το διεκπεραιώσει με τρόπο ωφέλιμο για την οικονομία και την κοινωνία.

Η πιστοποίηση και η εκπαίδευση του κατασκευαστή είναι αναγκαίες. Ποιες είναι οι ενέργειες της Ομοσπονδίας και των Σωματείων σε συνεργασία με τη ΓΣΕΒΕΕ και άλλους φορείς προς τους κατασκευαστές;

Η ΠΟΒΑΣ έχει κάνει ένα σημαντικό βήμα στο θέμα της πιστοποίησης του επαγγέλματος. Αφού προσδιόρισε τις πραγματικές ανάγκες μας στον τομέα της εκπαίδευσης, με την καθοριστική βοήθεια του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ και του Δρ. Στέλιου Λαμπρακόπουλου, ο οποίος είναι ο συγγραφέας του εγχειριδίου, Νέες Τεχνικές Δομικών Έργων Αλουμινίου – Σιδήρου, θα προχωρήσει στην επικαιροποίηση του επαγγελματικού περιγράμματος, και στη συνέχεια στην εκπαίδευση και την πιστοποίηση 200 περίπου κατασκευαστών μέσω του ΕΟΠΠΕΠ. Είναι ένα πιλοτικό σχέδιο που εφαρμόζουμε από κοινού με το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ και ελπίζουμε να έχουμε ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Θεωρώ ότι πλησιάζουμε το στόχο μας. Οι άνθρωποι του κλάδου μας που θα συμμετάσχουν, θα αξιολογήσουν το πρόγραμμα εκπαίδευσης και θα κάνουμε διορθωτικές ενέργειες αν προκύψει ανάγκη. Η Πιστοποίηση της επάρκειας ενός επαγγελματία αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την βιωσιμότητα και την ανάπτυξη της επιχείρησης του.

Ως Πρόεδρος της Ένωσης Νίκαιας, ποιες είναι οι δράσεις και οι ενέργειες του Σωματείου;

Η ΕΝΚΑΣ, όπως συνήθως επαναλαμβάνω, είναι ένα αμιγές σύνολο αυτοαπασχολούμενων κατασκευαστών και μικρών βιοτεχνών οι οποίοι αγαπούν το επάγγελμα που ασκούν με ένα τρόπο, θα τολμήσω να πω, ρομαντικό. Η ιστορία έχει δείξει ότι το σωματείο μας αγωνίζεται με πειθαρχία και τόλμη, εκφράζοντας καθαρές θέσεις και αναλαμβάνοντας δράσεις μέσα από συλλογικές διαδικασίες. Την τρέχουσα περίοδο σημαντικές είναι οι προσπάθειες ενημέρωσης των μελών μας για θέματα όπως το ασφαλιστικό, το φορολογικό, καθώς και η συνεχής παρακολούθηση της αγοράς. Οι ανοικτές συζητήσεις με τα μέλη μας και τους φίλους της ΕΝΚΑΣ για τον αθέμιτο ανταγωνισμό και την ουσιαστική προσέγγιση επίκαιρων θεμάτων που πολλές φορές θίγουν τα συμφέροντα των κατασκευαστών η προσβάλλουν την ενότητα μας ως κλάδου, αποτελούν προτεραιότητα αυτή την περίοδο. Με την συνεχή επικοινωνία επιδιώκουμε την αφύπνιση των συναδέλφων και την θεμελίωση υγιών σχέσεων. Η συνεχιζόμενη εκπαίδευση των συναδέλφων σαφώς έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προσπαθούμε να γίνεται με τρόπο αποδεκτό και φιλικό προς αυτούς. Παράλληλα φροντίζουμε να έχουν τα μέλη μας, την δυνατότητα δωρεάν συμβουλευτικής υποστήριξης σε νομικά θέματα προκειμένου να κάνουμε την καθημερινότητα τους πιο εύκολη και συγχρόνως να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, όσοι συνάδελφοι δεν έχουν αυτή την δυνατότητα λόγω οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Αυτές οι προσπάθειες είναι απαραίτητες για την υποστήριξη της κοινωνίας μας και γίνονται με σεβασμό και κρατώντας χαμηλούς τόνους.

Σας ευχαριστώ για την δυνατότητα που μου δώσατε να εκφράσω τις απόψεις μου μέσα από το περιοδικό σας.

Θεόφιλος Παγιάτης

Απάντηση