Νομικές ενέργειες με την αρωγή του Συνδέσμου ΗΛΙΟΣ

Ανακοίνωση με την οποία δίνει οδηγίες στους ιδιοκτήτες οικιακών φωτοβολταϊκών για τις απαιτούμενες νομικές ενέργειες ιδιοκτητών κατά της μείωσης των τιμών πώλησης που προβλέπεται από το New Deal εξέδωσε ο σύνδεσμος «ΗΛΙΟΣ».

Αναλυτικότερα, στην ανακοίνωση σημειώνεται: «Παρά την κάθετη αντίδραση του Συνδέσμου μας στη θέσπιση μονομερών μέτρων μείωσης των ταριφών αποζημίωσης που υπάρχουν στις υπογεγραμμένες Συμβάσεις Συμψηφισμού για τους Ιδιοκτήτες Οικιακών ή άλλων παραγωγών Φ/Β σε κτιριακές εγκαταστάσεις (στο πλαίσιο του Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις ισχύος ≤ 10 kWp στο Δίκτυο ΧΤ) η πολιτεία με την ψήφιση του Ν. 4254/2014 προχώρησε σε αυτή την μονομερή ενέργεια. Με τις ρυθμίσεις αυτές του ΥΠΕΚΑ ενοχοποιούνται για μια ακόμη φορά οι ΑΠΕ και ειδικότερα τα φωτοβολταϊκά, για το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ.

Όμως η πραγματικότητα είναι διαφορετική καθόσον τα ελλείμματα δεν προκλήθηκαν από τα φωτοβολταϊκά, αλλά από την ίδια την Πολιτεία που έθεσε τους κανόνες παραγωγής και αποζημίωσης των παραγωγών και συνέχισε ένα στρεβλό σύστημα υπολογισμού του κόστους παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας. Κανένας επενδυτής ή ιδιοκτήτης οικιακού – μικρού φωτοβολταϊκού δεν έχει ευθύνη για τις τιμές αποζημίωσης που δόθηκαν ως κίνητρο από την Πολιτεία, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι για παραγωγή καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.

Αναλύοντας τις νέες ρυθμίσεις του ΥΠΕΚΑ, φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο επιμερισμός βαρών δεν είναι δίκαιος και αναλογικός, τόσο μεταξύ των έργων διαφορετικής τεχνολογίας: ορυκτά καύσιμα και ΑΠΕ, όσο και μεταξύ των έργων διαφορετικής κατηγορίας (π.χ. μεταξύ μεγάλων φωτοβολταϊκών πάρκων και μικρών – οικιακών φωτοβολταϊκών). Και φυσικά δεν γίνεται κανένας επιμερισμός σε άλλους εμπλεκόμενους φορείς.

Το πρόβλημα της μείωσης του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ δεν μπορεί να φορτώνεται αποκλειστικά στους παραγωγούς ΑΠΕ, όταν για την διόγκωση του συνέβαλαν οι άστοχες και χωρίς προγραμματισμό αποφάσεις της πολιτείας, ο λανθασμένος υπολογισμός της ΟΤΣ από πλευράς Υπουργείου, ΡΑΕ, ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ, οι παραγωγοί άλλων μορφών ενέργειας: ΣΗΘΥΑ, ορυκτέλαια, φυσικό αέριο, που σκόπιμα έχουν αποκλειστεί, ενώ ενοχοποιούνται τα οικιακά και μικρά φ/β.

Έκπληξη αποτελεί και η μείωση τιμών στα οικιακά – κτιριακά φωτοβολταϊκά του ειδικού προγράμματος, παρά το γεγονός ότι το ΥΠΕΚΑ έχει αναγνωρίσει επανειλημμένα τον κοινωνικό τους χαρακτήρα. Δεν λαμβάνεται υπόψη ότι όσοι εγκατέστησαν τα παραπάνω φ/β προέρχονται από ευάλωτες και χαμηλά εισοδηματικές κοινωνικές ομάδες, προέβησαν σε δανεισμό (συχνά με προσημείωση των κατοικιών τους) ή χρησιμοποίησαν (εν μέσω κρίσης) τις λιγοστές τους οικονομίες, δίνοντας πίστη στις εξαγγελίες της πολιτείας για το κοινωνικό τους χαρακτήρα που έλεγε ότι: «… η ενέργεια που παράγεται από τα ανωτέρω, μικρής ισχύος, φωτοβολταϊκά συστήματα αντιστοιχεί σε αυτή που απαιτείται για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του κυρίου του φωτοβολταϊκού συστήματος …» (άλλωστε και γι’ αυτό υπέγραψαν σύμβαση συμψηφισμού και όχι σύμβαση πώλησης).

Δεν λαμβάνεται υπόψη ότι το κόστος κατασκευής τους είναι σημαντικά υψηλότερο από τις υπόλοιπες μονάδες μεγαλύτερης ισχύος, ενώ η απόδοσή τους υστερεί, λόγω περιορισμών που επιβάλλονται από τον τρόπο εγκατάστασης τους. Και βέβαια δεν λαμβάνεται υπόψη το όφελος των διαχειριστών των δικτύων μεταφοράς και διανομής από τη μείωση τους κόστους επαύξησης του δικτύου αλλά και η σταθερότητα που παρέχουν στο σύστημα λόγω της μεγάλης γεωγραφικής τους διασποράς. Όμως το πλέον εξωφρενικό χαρακτηριστικό των ρυθμίσεων, είναι η μονομερής και χωρίς την συγκατάθεση του συμβαλλόμενων, τροποποίηση των υπογεγραμμένων συμβάσεων.

Πέρα από την αντισυνταγματικότητα του μέτρου, με τον τρόπο αυτό, καθίσταται ουσιαστικά ανίσχυρη κάθε σύμβαση της Πολιτείας, κλονίζοντας έτσι την αξιοπιστία της. Ο Σύνδεσμος «ΗΛΙΟΣ» από την πρώτη στιγμή της ίδρυσης του επανέλαβε σταθερά την αντίθεση του σε επιβολή παντός μέτρου φορολόγησης ή έκτακτων εισφορών στα μικρά φ/β. Πολλές φορές βρέθηκε σε αντίθεση με σύνδεσμο εταιριών παραγωγών φ/β που μονότονα ζητούσε την επιβολή έκτακτης εισφοράς ή φορολογίας, την οποία και με επιτυχία απέκρουσε.

Υπενθυμίζουμε την σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ, τον Νοέμβριο 2012 που δήλωνε ρητά ότι: «Τα οικιακά φωτοβολταϊκά, λόγω του κοινωνικού τους χαρακτήρα ως ένα επιπλέον έσοδο στον οικογενειακό προϋπολογισμό, έχουν εξαιρεθεί τόσο από την αναστολή για νεοεισερχόμενες επενδύσεις όσο και από την εισφορά». Με την ψήφιση του Ν. 4254/2014 μπαίνουμε σε μια νέα φάση. Σταθερή παραμένει η θέση μας για ανάληψη τέτοιων ενεργειών που θα οδηγήσουν στην ολοκληρωτική ανάκληση των μέτρων για κούρεμα των ταριφών των φ/β του ειδικού προγράμματος, και τίποτα λιγότερο.

Στη βάση αυτή είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με όλους τους φορείς που μοιράζονται μαζί μας την ίδια αντίληψη. Η προσπάθεια τώρα μεταφέρεται στο νομικό επίπεδο. Κάναμε ενδελεχείς συναντήσεις και ακούσαμε πολλές προτάσεις από διάφορα δικηγορικά γραφεία. Καταλήξαμε με κριτήριο την επάρκεια, την ολοκληρωμένη προσέγγιση, αλλά και την οικονομική προσφορά να συνεργαστούμε με το δικηγορικό γραφείο των «Παντελαίου – Σπυρόπουλου – Τριαντάφυλλου & Συνεργατών». Η σχετική πρόταση Συνεργασίας τους, περιλαμβάνει μέτρα για την : Α. Διατήρηση Υφισταμένων Όρων Σύμβασης Β. Διαχείριση Τραπεζικού Δανεισμού Γ. Αποζημιωτικές Ενέργειες (σε δεύτερο χρόνο και εφόσον χρειαστούν) Δ. Ακυρωτικές Ενέργειες Όσοι επιθυμούν τη συμμετοχή τους στα μέτρα αυτά μπορούν να μπουν στις ιστοσελίδες του Συνδέσμου «ΗΛΙΟΣ» (www.syndesmos.ilios και syndesmosilios.blogspot.gr), να κατεβάσουν τις σχετικές οδηγίες και να συμπληρώσουν τη Δήλωση Συμμετοχής – Εντολή.

Ο Σύνδεσμος «ΗΛΙΟΣ» θα είναι στο πλευρό όλων αυτών των ενεργειών παρέχοντας τις τεχνικο-οικονομικές γνώσεις και τις οποίες άλλες αναλύσεις χρειάζονται. Ακόμα θα προχωρήσει σε διοργάνωση ενημερωτικών συγκεντρώσεων όπου θα συζητηθούν και θα συντονιστούν περαιτέρω οι ενέργειες».

Απάντηση