Gerd Gotz: Βιωσιμότητα. Γιατί η Βιομηχανία Αλουμινίου είναι πρωτοπόρα;

Gerd Gotz: Βιωσιμότητα. Γιατί η Βιομηχανία Αλουμινίου είναι πρωτοπόρα;

Ο κόσμος βρίσκεται στην αυγή μιας νέας εποχής. Η βιωσιμότητα γίνεται ζήτημα επιβίωσης. Οι κανόνες του παιχνιδιού στις διεθνείς αγορές είναι σε εξέλιξη. Οι νέες μορφές κινητικότητας και η προώθηση της ψηφιοποίησης αλλάζουν ολόκληρους κλάδους. Η Επιχειρηματική Σύνοδος «ALUMINIUM Business Summit» στα τέλη Σεπτεμβρίου 2021, θα συνοδεύσει τη βιομηχανία στην αντιμετώπιση των μεγαλύτερων προκλήσεων εποικοδομητικά και προληπτικά.


Το σύνθημα του συνεδρίου είναι φιλόδοξο. Μάλλον δεν είναι υπερβολικό. Κάτω από τον τίτλο «Shaping a new Industrial Era», το πρώτο «ALUMINIUM Business Summit» θα πραγματοποιηθεί στις 28 και 29 Σεπτεμβρίου.

Είτε στο χώρο του Altes Stahlwerk στο Ντίσελντορφ είτε μέσω ζωντανής ροής, οι επισκέπτες θα βιώσουν διήμερο διδασκαλίας εμπειρογνωμόνων και συζήτηση επίκαιρων και οραματικών θεμάτων σε τέσσερα κεντρικά θέματα της βιομηχανίας: Κινητικότητα, Αειφορία, Digital Ψηφιοποίηση και Ανάπτυξη Αγοράς.

Άνθρωποι του Κλάδου του Αλουμινίου και γενικότερα από εταιρίες που σχετίζονται με το προϊόν αυτό δίνουν τις δικές τους απόψεις σχετικά με τα θέματα που θα συζητηθούν στην ιδιαίτερη αυτή εκδήλωση.

Ο Gerd Gotz αναφέρεται στη βιωσιμότητα. Γιατί η Βιομηχανία Αλουμινίου είναι πρωτοπόρα.

Η Ευρώπη ενεργεί πολύ αφελώς σε θέματα εμπορίου; Πρέπει οι πολιτικοί να επανεξετάσουν τις συνθήκες -πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης; Ο Gerd Götz, Γενικός Διευθυντής Ευρωπαϊκού Αλουμινίου, μιλά σε μια συνέντευξη για εμπειρίες του παρελθόντος, οράματα για το μέλλον, σχέση μεταξύ βιομηχανίας και βιωσιμότητας – και για τον πρωτοποριακό ρόλο της βιομηχανίας αλουμινίου στον τομέα της βιωσιμότητας.

Κύριε Götz, το European Aluminium γιορτάζει φέτος τα 40 του χρόνια. Τι σημασία έχει αυτό για εσάς;

Είναι μια καλή στιγμή για παύση. Να αναλογιστούμε τι έχουμε ήδη επιτύχει και τι θέλουμε ακόμη να επιτύχουμε. Έχουμε ζήσει στοιχειώδεις οικονομικές και πολιτικές αναταράξεις σε αυτές τις τέσσερις δεκαετίες, και πολλές από αυτές επηρέασαν επίσης τον κλάδο μας. Νομίζω ότι είναι σαφές σε όλους μας ότι βρισκόμαστε επίσης σε ένα σημείο καμπής.

Είναι η πανδημία επίσης ένα τέτοιο έναυσμα για ανατροπές;

Αποτελεί ένα συγκεκριμένο σημείο στάσης. Η παγκοσμιοποίηση έχει αναμφίβολα πολλά οφέλη, αλλά τα τελευταία δέκα χρόνια συγκεκριμένα έχουμε σταματήσει πολύ σπάνια για να εξετάσουμε εξελίξεις. Αυτό ισχύει, για παράδειγμα, για τη στρατηγική σημασία του εφοδιασμού: Είχαμε συνηθίσει όλα να είναι διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή – από χαρτί υγείας έως σκάλες αλουμινίου από την Κίνα. Τώρα πρέπει να σκεφτούμε αν αυτό το είδος παγκοσμιοποίησης ήταν η σωστή εξέλιξη. Κάναμε επίσης το λάθος να εξετάσουμε ορισμένες περιοχές με υπερβολικά απομονωμένο τρόπο.

Για παράδειγμα;

Το εμπόριο και το περιβάλλον, για παράδειγμα. Σήμερα, βλέπουμε πολύ πιο ξεκάθαρα πόσο στενά συνδέονται αυτοί οι δύο τομείς. Το καθήκον μας πρέπει επίσης να είναι να τα συνδέσουμε με σύνεση. Η Ευρώπη ήταν συχνά πολύ αφελής όσον αφορά το ελεύθερο εμπόριο. Έχουμε εγγενώς εξισώσει τις οικονομίες της αγοράς και τις οικονομίες εκτός αγοράς – σκεπτόμενοι «Θα τους πείσουμε ότι ο δρόμος μας είναι ο σωστός». Εδώ, μια περίοδος προβληματισμού μάλλον θα μας έκανε καλό.

Η πανδημία έχει επίσης τροφοδοτήσει τη συζήτηση για την παγκοσμιοποίηση και την επαναπεριφερειοποίηση. Είναι αυτό σχετικό με τη βιομηχανία αλουμινίου;

Δεν περιμένω επαναπεριφερειοποίηση. οι δομές εδώ είναι αρκετά στέρεες. Στο θέμα της παγκοσμιοποίησης, ωστόσο, υπάρχει σίγουρα ανάγκη δράσης από την πλευρά των υπεύθυνων χάραξης πολιτικής. Επειδή πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι οι μεγάλες επενδύσεις στον κλάδο μας τείνουν να μην πραγματοποιούνται στην Ευρώπη, τουλάχιστον όχι σε ευρεία κλίμακα – παρά την αυξανόμενη ζήτηση και παρά το γεγονός ότι η ευρωπαϊκή αγορά είναι εξαιρετικά καινοτόμος και βιώσιμη.

Ευτυχώς, έχουμε τώρα – και το Ευρωπαϊκό Αλουμίνιο έχει επίσης εργαστεί σκληρά σε αυτό – δασμοί αντιντάμπινγκ στις εξώθηση και σύντομα επίσης στα προϊόντα έλασης. Και έκπληξη, έκπληξη: βλέπουμε ξανά τις πρώτες ευρωπαϊκές επενδύσεις σε πιεστήρια εξώθησης.

Θα θέλατε να δείτε περαιτέρω πολιτική δράση υπό συνθήκες ανταγωνισμού;

Η βιομηχανία μας δείχνει, σαν κάτω από ένα φλεγόμενο τζάμι, τις επιπτώσεις της μη ύπαρξης συγκρίσιμων συνθηκών της αγοράς. Οι συνθήκες -πλαίσιο είναι κρίσιμες για εμάς – όχι μόνο για την προώθηση του ελεύθερου εμπορίου, αλλά για την προώθηση του δίκαιου ελεύθερου εμπορίου.

Η Ευρώπη κατηγορείται επανειλημμένα για έλλειψη αυτοπεποίθησης. Είμαστε πολύ απελπισμένοι εδώ;

Σίγουρα δεν λείπει το θάρρος, αλλά δεν είναι αρκετά θαρραλέο. Η Ευρώπη έχει τόση αγοραστική δύναμη, είναι τόσο καλά μορφωμένη – σχεδόν καμία άλλη περιοχή δεν μπορεί να συμβαδίσει. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να μην έχετε αυτοπεποίθηση. Ούτε για πολιτική ούτε για επιχειρήσεις.

Αλλά δεν μιλάτε για προστατευτισμό;

Φυσικά όχι, πρόκειται για ισότητα, συνεργασία και ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον. Οι κανόνες και οι κανονισμοί του ΠΟΕ δεν ταιριάζουν πλέον σήμερα επειδή καταρτίστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1990, όταν θεωρήθηκε ότι όλοι οι άλλοι ήθελαν να είναι σαν εμάς. Σήμερα, αναγνωρίζουμε ότι πολλοί δεν μπορούν ή δεν θέλουν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η μεταρρύθμιση του ΠΟΕ είναι τόσο σημαντική για τις επιχειρήσεις.

Αλλά το γεγονός ότι τα εμπορικά ζητήματα βρίσκονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο βοηθάει πιθανώς;

Ναι, αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό. Το γεγονός ότι μπορούμε να είμαστε ισχυροί μαζί εδώ είναι ένα επίτευγμα της ΕΕ που δεν πρέπει να υποτιμάται. Όχι για να ξεπεράσουμε τους άλλους, αλλά για να μπορέσουμε να δράσουμε με ηθική και ανθρωπιστική διεκδίκηση. Άλλωστε, οι ιδρυτές πατέρες της Ένωσης είχαν το ίδιο.

Στην Επιχειρηματική Σύνοδο Κορυφής «ALUMINIUM Business Summit», όπου θα δώσετε μια κεντρική ομιλία, το θέμα της βιωσιμότητας θα είναι ένα οριζόντιο ζήτημα. Η βιομηχανία αλουμινίου θεωρεί σωστά τον εαυτό της πρωτοπόρο εδώ;

Είμαστε σίγουρα σε έναν πρωτοπόρο ρόλο εδώ. Τα μέλη μας το απέδειξαν πολύ έντονα το 2015, όταν συνέταξαν έναν χάρτη πορείας βιωσιμότητας με στόχους για το 2025 – ακόμη και πριν από την ανάληψη δράσης από τους ΣΒΑ των Ηνωμένων Εθνών ή την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Και από τότε, έχουμε γίνει ακόμη πιο φιλόδοξοι. Πάνω απ ‘όλα, δείχνουμε ό, τι είναι δυνατό – στο δοχείο ως καταναλωτικό προϊόν, στην κινητικότητα του αύριο και όλο και περισσότερο στον τομέα του σχεδιασμού για ανακύκλωση. Όποιος εργάζεται με αλουμίνιο έχει απλώς ένα υλικό πλεονέκτημα.

Και αυτό αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο από το κοινό;

Ναι, αλλά αρκετά ενδιαφέρον, είναι πάντα η ορολογία που παρεμποδίζει.

Η ορολογία;

Όροι όπως «απορρίμματα» και «σκουπίδια» είχαν πάντα αρνητικές χροιά. Μόλις αρχίζουμε να μαθαίνουμε ότι πρέπει να τα χρησιμοποιούμε θετικά. Με την «αστική εξόρυξη», είμαστε ήδη ένα βήμα παρακάτω προς αυτήν την κατεύθυνση.

Ποια είναι η γνώμη σας για τον μηχανισμό προσαρμογής συνόρων άνθρακα; Καλή πρόθεση, δύσκολη εφαρμογή;

Το CBAM είναι ένα δύσκολο θέμα γιατί είναι περίπλοκο. Βλέπω τον κίνδυνο να γίνει πάρα πολύ θέμα εμπειρογνωμόνων επειδή η μεγάλη εικόνα χάνεται από τα μάτια της. Παραδέχομαι ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει επίσης να καθορίσουν όρια κάποια στιγμή, αλλά προς το παρόν, κατά τη γνώμη μου, υπάρχουν ακόμη πολλά να ρίχνονται σε ένα καλάθι που ανήκει σε διαφορετικά καλάθια, επειδή υπάρχουν σοβαρές διαφορές μεταξύ των προβλεπόμενων τομέων Πρόταση CBAM.

Δώσε μου ένα παράδειγμα;

Για παράδειγμα, εμείς στη βιομηχανία αλουμινίου είμαστε στενά συνδεδεμένοι με το έμμεσο ενεργειακό κόστος – κάτι που άλλοι δεν είναι. Ορισμένοι μηχανισμοί δεν λειτουργούν εξίσου καλά για όλες τις ομάδες. Αυτό προσπαθούμε να περάσουμε στην Επιτροπή και στα κράτη μέλη αυτή τη στιγμή.

Συμφωνείτε όμως με την πρόθεση;

Όλοι γνωρίζουμε ότι η ΕΕ θέλει να θεσπίσει αυτή την εισφορά μακροπρόθεσμα και θέλει επίσης να κάνει άλλες περιοχές να ακολουθήσουν παρόμοια προσέγγιση. Στρατηγικά, αυτή είναι μια πολύ τιμητική προσέγγιση. Αλλά όταν εξετάζω τις συγκεκριμένες συνέπειες για ορισμένους τομείς που περιλαμβάνονται στην πρώτη φάση, δεν μπορώ να είμαι ικανοποιημένος με αυτό. Βλέπω ότι η βιομηχανία αλουμινίου θα είναι σε μειονεκτική θέση σε σύγκριση με άλλες. Η προσέγγιση που ταιριάζει σε όλους δεν ταιριάζει με την πραγματικότητα.

Σίγουρα καταλαβαίνω τη φιλοδοξία να δημιουργηθούν νέα κίνητρα. Αλλά από την άποψη της βιομηχανίας μας, πρέπει να επισημάνω ότι οι τρέχουσες ρυθμίσεις για την προστασία της διαρροής άνθρακα λειτουργούν καλύτερα – επιτρέπουν ένα λογικό μείγμα εμπορικών και κλιματικών πολιτικών.

Υποθέτω ότι το πακέτο “Fit for 55” είναι επίσης πολύ σχετικό για τη βιομηχανία αλουμινίου;

Σχεδόν όλες οι ανακοινώσεις, ναι. Σε ορισμένα θέματα πιστεύω ότι υστερούμε, σε άλλα μάλλον σε λάθος κατεύθυνση. Αλλά αυτό είναι φυσιολογικό. Πάνω απ ‘όλα, δεν βλέπω κακία πίσω από αυτό.

Αλλά και εδώ, υπάρχει το ζήτημα της συμβατότητας των ηθοποιών και των προθέσεων.

Οι περισσότεροι βουλευτές στις Βρυξέλλες καταλαβαίνουν ότι η δημιουργία ενός πλαισίου για τον ανταγωνισμό είναι ένα σημαντικό έργο. Προς το παρόν, υπάρχει ένας πολύ δυνατός άνεμος για όσους ενδιαφέρονται για το Green Deal. Και μερικές φορές αφήστε το τρένο να πάει πολύ γρήγορα. Όλο και περισσότεροι συνειδητοποιούν ότι η Πράσινη Συμφωνία δεν θα λειτουργήσει χωρίς την οικονομία. Άλλωστε, η Πράσινη Συμφωνία είναι η νέα οικονομική στρατηγική της Ευρώπης και, κατά συνέπεια, υποτίθεται ότι στοχεύει σε μια ακμάζουσα, βιώσιμη οικονομία.

Δεν σου δίνει ελπίδα;

Σήμερα, κανείς δεν μπορεί να αμφιβάλει σοβαρά ότι αυτό πρέπει να συμβαδίζει. Αλλά και εδώ πρέπει να διδαχθούμε από την ιστορία. Γιατί υπήρξε τέτοια αιματοχυσία της πρωτογενούς βιομηχανίας της Ευρώπης τα τελευταία δέκα ή 15 χρόνια; Δεν ήταν οι ατομικοί κανονισμοί καθαυτοί, ήταν η συσσώρευση κανονισμών. Υπάρχουν τόσες πολλές καλές πτυχές στο “Fit for 55”! Αλλά η αντιμετώπιση όλων αυτών με τη σωστή προτεραιότητα είναι ένα τεράστιο έργο και χρειάζεται όχι μόνο πολιτική κατεύθυνση αλλά και την ειδική άποψη του κλάδου.

Επιτρέψτε μου μια ακόμη ερώτηση για το δικό σας συμφέρον: Τι ρόλο θα παίξουν οι εμπορικές εκθέσεις στα μάτια σας στο μέλλον;

Θα συνεχίσουν να προσφέρουν την ευκαιρία να συναντήσουν όσο το δυνατόν περισσότερους παίκτες στη δική τους αλυσίδα αξίας σε σύντομο χρονικό διάστημα. Οι εμπορικές εκθέσεις θα συνεχίσουν να έχουν αυτή τη σημασία. Πάνω απ ‘όλα, η διαφάνεια είναι ασυναγώνιστη – μπορεί να μην μάθετε κανένα εμπορικό μυστικό σε εμπορικές εκθέσεις, αλλά μπορείτε να συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους καλύτερους στην τάξη. Και κανείς δεν έχει γίνει χειρότερος επειδή έχει κάνει συγκριτική αξιολόγηση.

Βιογραφικό

Ο Gerd Götz είναι γενικός διευθυντής της European Aluminium από το 2013. Κατείχε διάφορες ανώτερες θέσεις σε δημόσιες υποθέσεις, εταιρικές επικοινωνίες και διαχείριση μάρκας στο Βερολίνο, το Αμβούργο, τις Βρυξέλλες και το Άμστερνταμ. Πιο πρόσφατα, ήταν αντιπρόεδρος και παγκόσμιος υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων στη Royal Philips. Ο Gerd Götz σπούδασε διοίκηση επιχειρήσεων και οικονομικά στο Βερολίνο και στο Paris-Dauphine και πήρε το διδακτορικό του στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου.

*Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε από τον Bernhard Fragner.

«Η Ευρώπη έχει τόση αγοραστική δύναμη, είναι τόσο καλά μορφωμένη – σχεδόν καμία άλλη περιοχή δεν μπορεί να συμβαδίσει. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να μην έχουμε αυτοπεποίθηση. Ούτε για πολιτική ούτε για επιχειρήσεις».

Πηγή: aluminiumtoday.com

Απάντηση