Τη συνεισφορά του κλάδου αλλά και τις προκλήσεις ανέδειξε η εκδήλωση της ΕΕΑ

Print Friendly, PDF & Email

Ανησυχητικές διαστάσεις προσλαμβάνει το λαθρεμπόριο κουφωμάτων αλουμινίου στην Ελλάδα, όπου το 25% των προϊόντων προέρχονται από γειτονικές χώρες και εισάγονται στη χώρα, κυρίως μέσω Βουλγαρίας, χωρίς να πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές και πολλές φορές χωρίς παραστατικά.

Όπως αποκάλυψε ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου (ΕΕΑ), Ελευθέριος Ταφρόγλου, στη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, τα συγκεκριμένα προφίλ κουφωμάτων είναι μεν φθηνότερα – από τη στιγμή που δεν είναι πιστοποιημένα – αλλά σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνονται στο θέμα της εξοικονόμησης ενέργειας – ενώ πολλά απ΄αυτά κατασκευάζονται στην Τουρκία και καταλήγουν στην Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας.

Η παράνομη εισαγωγή προϊόντων αλουμινίου πλήττει κυρίως τους κατασκευαστές και τους εξαγωγείς στη Βόρεια Ελλάδας, λόγω γειτνίασης με τη Βουλγαρία, ενώ οι εκπρόσωπποι του κλάδου ζήτησαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες να ενισχύσει τους ελέγχους στις παραμεθόριες περιοχές, κυρίως στα φορτηγά αυτοκίνητα που τα μεταφέρουν.

«Τα ελληνικά κουφώματα είναι άριστης ποιότητας και καμία γειτονική χώρα δεν μπορεί να τα ανταγωνιστεί σε ποιότητα με δεδομένο όμως ότι θα τηρούνται οι προδιαγραφές στην κατασκευή και θα διακινούνται στην αγορά νόμιμα», είπε ο κ. Ταφρόγλου ο οποίος κατήγγειλε επίσης ότι ορισμένοι ιδιοκτήτες κατοικιών, που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ Κατ΄ Οίκον», τοποθετούν κουφώματα από υλικό PVC τα οποία – όπως είπε – είναι φθηνότερα, αλλά υστερούν σημαντικά απέναντι στα προφίλ αλουμινίου και δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις κλιματολογικές συνθήκες της Ελλάδας.

Μάλιστα, όπως αποκάλυψε κουφώματα PVC τοποθετούνται σε νοσοκομεία, σχολεία κ.α. δημόσια κτίρια. Οι εκπρόσωποι της ΕΕΑ ζητούν από την πολιτεία να θεσπίσει συγκεκριμένες εθνικές προδιαγραφές για τα ελληνικά προϊόντα αλουμινίου, όπως γίνεται στην Ολλανδία, στο Βέλγιο και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκή Ένωσης και να εφαρμοστεί ένα σύστημα εσωτερικών ελέγχων για τα εισαγόμενα προϊόντα ακόμα και από χώρες της ΕΕ, όπως η Βουλγαρία.

Όπως καταγγέλθηκε στην εκδήλωση δεκάδες φορτηγά, στην περιοχή του Στρυμωνικού Σερρών, κοντά στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, μεταφορτώνονται σε φορτηγά μεγάλες ποσότητες προϊόντων τα οποία μεταφέρουν στην Ελλάδα νταλίκες από τη Βουλγαρία. Ο γ.γ. Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος, μιλώντας στην εκδήλωση, υπενθύμισε ότι από το 2020 όλα τα νέα δημόσια κτήρια που θα κατασκευάζονται στις χώρες της ΕΕ θα πρέπει να είναι μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης, και ανάφερε ότι για το λόγο αυτό έχει κατατεθεί έγγραφη πρόταση στη γενική γραμματεία.

Δημοσίων Επενδύσεων, για την εφαρμογή προγράμματος ενεργειακής αναβάθμισης των κτηρίων, στο οποίο θα περιλαμβάνεται και η αντισεισμική θωράκιση. Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσαν οι εκπρόσωποι του κλάδου, το κόστος ενέργειας, ο αθέμιτος ανταγωνισμός και η γραφειοκρατία είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και ανέφεραν ότι τα τελευταία χρόνια χάθηκαν, λόγω της κρίσης, 15.000 περίπου θέσεις εργασίας, ενώ τα περισσότερα εργοστάσια αντιμετωπίζουν σήμερα προβλήματα.

Επίσης, από το 2007 ο κλάδος αλουμινίου έχασε το 75% περίπου των προϊόντων διέλασης και στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς βρέθηκε στα επίπεδα της δεκαετίας του 90. «Πρωταθλητής της μεταποίησης» παραμένει ο κλάδος του αλουμινίου στην Ελλάδα Παρόλα αυτά ο κλάδος του αλουμινίου παραμένει «πρωταθλητής της μεταποίησης», όπως είπαν χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2014 στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται 7.000 μεγάλες, μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις, στις οποίες απασχολούνται 30.000 άτομα.

Οι εξαγωγές έφθασαν το ίδιο χρονικό διάστημα τα 609 εκ. ευρώ (αντιστοιχούν στο 4,5% των εξαγωγών της χώρας), ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις λειτουργούν παραγωγικές μονάδες, διαθέτουν ιδιόκτητα δίκτυα διανομών και εμπορική παρουσία σε πάνω από 50 χώρες. Επίσης, οι εξαγωγές ξεπέρασαν τους 250.000 τόνους (το 70% της συνολικές παραγωγής), ενώ η παραγωγή κουφωμάτων κ.α. προϊόντων αλουμινίου, παραμένει ο δεύτερος πλέον εξαγωγικός κλάδος της χώρας.

Διαβάστε αναλυτικά την ομιλία του κου Στράτου Σιμόπουλου, Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων στην εκδήλωση της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου στην Θεσσαλονίκη με θέμα « Ελληνικό Αλουμίνιο:

Ένας κλάδος στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της Ελλάδος». «Η σοβαρή κρίση που περνάει η χώρα μας και την οποία αφήνουμε σιγά – σιγά πίσω, είχε μεγάλες επιπτώσεις στην οικοδομική δραστηριότητα. Η οικοδομή, για πολλά χρόνια αποτέλεσε την ατμομηχανή της Ελληνικής οικονομίας, με τη συμμετοχή του αλουμινίου στις κατασκευές, να αυξάνεται συνεχώς ως αποτέλεσμα των προηγμένων εφαρμογών του, που ικανοποιούσαν παράλληλα αυξανόμενες ποιοτικές απαιτήσεις.

Η Γενική Διεύθυνση Ποιότητας Δημοσίων Έργων της Γ.Γ.Δ.Ε., μέσω των Διευθύνσεών της, έχει ως στόχο να εξασφαλίσει την επίτευξη της απαιτούμενης ποιότητας στα Δημόσια Έργα και να διαμορφώνει πρότυπα Αρχών και Κανόνων, των Έργων και των Μελετών. Διαθέτει Παρατηρητήριο Ποιότητας και Τμήμα εκπαίδευσης και διαρκούς επιμόρφωσης σε θέματα ποιότητας. Με το Κεντρικό Εργαστήριο Δημοσίων Έργων ( ΚΕΔΕ), το οποίο διαθέτει μεγάλη εμπειρία, έχει την δυνατότητα να διενεργεί εργαστηριακούς ελέγχους για υλικά και δείγματα που λαμβάνονται κατά την εκτέλεση των Δ.Ε. Επίσης με την Διεύθυνση Ελέγχου και Εφαρμογής Προγραμμάτων Ποιότητας Δ.Ε. έχει την δυνατότητα να ελέγχει την σωστή εφαρμογή αυτών των Προγραμμάτων. Χρησιμοποιώντας αυτή την υποδομή έχει εκπονήσει τις Εθνικές Τεχνικές Προδιαγραφές (ΕΤΕΠ ) οι οποίες είναι υποχρεωτικές στην μελέτη και εκτέλεση των Δημόσιων έργων, συμβάλλοντας στην ποιοτική αναβάθμιση των Δημοσίων Έργων. Μάλιστα πρόσφατα, με τη συνεργασία και της Ένωσης Αλουμίνιου, η Διεύθυνση Ποιότητας και Προτύπων της Γ.Γ.Δ.Ε. επικαιροποίησε και διόρθωσε την σχετική για τα κουφώματα αλουμινίου Ε.Τ.Ε.Π. Προφανώς γνωρίζω βέβαια ότι η δομή την οποία παρουσίασα απέχει πολύ από το να είναι πλήρως αποδοτική.

Υπάρχει όμως και προσπαθούμε συνεχώς να την ενισχύσουμε με πόρους και προσωπικό, ώστε να μπορέσει να ανταπεξέλθει στο ρόλο της, ιδιαίτερα στο τομέα του ελέγχου της ποιότητας. Η προηγούμενη παρατήρησή μου έχει πλήρη συνάφεια με ένα θέμα που απασχολεί τον κλάδο του αλουμίνιου. Αναφέρομαι στις εισαγωγές προϊόντων που δεν έχουν πιστοποίηση και ειδικότερα CE, από γειτονικές συνήθως χώρες και ενσωματώνονται στα Δημόσια έργα. Είναι ένα πρόβλημα που το αντιμετωπίζουμε και με άλλα δομικά προϊόντα της Ελληνικής βιομηχανίας καθώς από την 1ή Ιουλίου του 2013 είναι υποχρεωτικό το CE για όλα τα δομικά προϊόντα που κυκλοφορούν στην Ε.Ε. σύμφωνα με τον σχετικό Ευρωπαϊκό κανονισμό. Είναι ένα αρκετά σύνθετο πρόβλημα καθώς η ελεύθερη διακίνηση προϊόντων μέσα στην Ε.Ε. δεν επιτρέπει διασυνοριακούς ελέγχους και πρέπει να βρούμε ένα διαφορετικό σύστημα ελέγχων, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, η οποία έχει και την εποπτεία της αγοράς.

Μία πρώτη ενέργεια που κάναμε η οποία αφορά αποκλειστικά το Υπουργείο μας είναι να εξασφαλίσουμε κονδύλια για τον καλύτερο ποιοτικό έλεγχο των έργων. Έχει ήδη λοιπόν κατατεθεί στη Βουλή Νομοθετική Ρύθμιση που καθορίζει το 2% του προϋπολογισμού των Δημοσίων Έργων να διατίθεται για ποιοτικούς ελέγχους.

Μια δεύτερη είναι ο σχεδιασμός ενός συστήματος παρακολούθησης της εξέλιξης της κατασκευής, μέσω του οποίου οι διευθύνουσες υπηρεσίες του έργου θα ενημερώνονται για τις παραλαβές υλικών ώστε οι ελεγκτές να είναι παρόντες στη διαδικασία, να διενεργούν δειγματοληψίες και ο έλεγχος να μη γίνεται μόνο με επίδειξη εγγράφων. Είναι βέβαια ένα φιλόδοξο σχέδιο, απολύτως εφικτό να εφαρμοσθεί πλέον, παράλληλα με τη σταδιακή εφαρμογή στις Ειδικές Υπηρεσίες Κατασκευών προγραμμάτων Project Management. Το Τμήμα προτύπων αναλύσεων τιμών και ειδικών κοστολογίων που λειτουργεί στην ΓΓΔΕ επεξεργάζεται συνεχώς αιτήματα για ένταξη νέων προϊόντων στα ενιαία Τιμολόγια Δημοσίων έργων. Θα πρέπει συνεχώς λοιπόν να υπάρχουν αιτήματα και από τη δική σας πλευρά. Ιδιαίτερα μάλιστα τώρα που η ενεργειακή αναβάθμιση των Δημοσίων κτιρίων θα αρχίσει στη νέα προγραμματική περίοδο, πρέπει τα καινοτόμα προϊόντα τα οποία αναπτύσσει η βιομηχανία αλουμινίου να συμπεριλαμβάνονται στα ενιαία τιμολόγια. Γνωρίζοντας τη σημασία για την εθνική οικονομία των δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας, έχουμε ζητήσει από την Γενική Γραμματεία που διαχειρίζεται τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα (αυτή των Δημοσίων Επενδύσεων) να τις συμπεριλάβει στο ΣΕΣ.

Σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές απαιτήσεις πρέπει σταδιακά στα κτίρια του Δημοσίου να γίνεται ενεργειακή αναβάθμιση με σκοπό το 2020 να έχει καλυφθεί ένα μεγάλο ποσοστό. Επίσης από το 2019 τα νέα κτίρια του Δημοσίου που θα κατασκευάζονται πρέπει να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας. Η εταιρεία Κτιριακές Υποδομές Α.Ε που εποπτεύει η Γ.Γ.Δ.Ε. και προήλθε από την συνένωση του Ο.Σ.Κ. που κατασκευάζει τα σχολεία, της ΔΕΠΑΝΟΜ που κατασκευάζει τα νοσοκομεία και πολύ σύντομα και της ΘΕΜΙΣ Κατασκευαστική που κατασκευάζει τα δικαστικά μέγαρα, έχει ενεργοποιηθεί ήδη για να εξασφαλίσει κονδύλια ώστε να αναλάβει επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης.

Μετά από την πετυχημένη διαχείριση τα περασμένα χρόνια των τριών δανείων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για σχολεία, βρίσκεται σήμερα σε προχωρημένες συζητήσεις μαζί της για την λήψη ενός νέου δανείου 400 εκατομμυρίων, που θα χρησιμοποιηθεί και για έργα ενεργειακής αναβάθμισης, δράση η οποία αποτελεί σημαντικό πυλώνα της ενεργειακής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης . Στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων, τα δύο τελευταία χρόνια γίνεται μία συνεχής και εκ του αποτελέσματος, επιτυχής προσπάθεια να πανεκκινήσουν τα Δημόσια έργα.

Πολλά έργα σταμάτησαν και χρειάστηκε πάρα πολύ δουλειά για να ξεδιαλύνει το τοπίο και να βρεθούν λύσεις κατάλληλες , αλλά και αποδεκτές. Μετά από δύσκολες διαπραγματεύσεις ενάμιση έτους βρέθηκε η νέα ισορροπία, μεταξύ κράτους , κατασκευαστών και τραπεζών και ξεκίνησαν τα έργα παραχώρησης των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων. Σε περίπου ένα χρόνο πολλά μεγάλα τμήματα αυτών θα έχουν ολοκληρωθεί. Είναι μία ενθαρρυντική πραγματικότητα για την επαναφορά της οικονομίας μας στην ανάπτυξη.

Παράλληλα, πολλά νέα έργα δημοπρατήθηκαν και προγραμματίζονται να δημοπρατηθούν, συμβάλλοντας στην ανακοπή της ύφεσης και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Σιγά – σιγά αφήνουμε την κρίση πίσω.

Τα επόμενα χρόνια θα είναι χρόνια ανάπτυξης που θα βασίζονται στις επενδύσεις και όχι στα δανεικά. Στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και ειδικά στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων θα συνεχίσουμε στην ίδια κατεύθυνση. Άλλωστε όπως ανέφερα τα αποτελέσματα είναι ορατά.

Απάντηση