Ξεμπλοκάρει η επένδυση της ανάπλασης και αξιοποίησης της έκτασης των 6.205 στρεμμάτων του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό. Η απεμπλοκή της επένδυσης ήταν υποχρέωση που είχε αναλάβει η χώρα με το τρίτο μνημόνιο, καθώς το μεγαλύτερο project του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων είχε βαλτώσει παρότι ο σχετικός διαγωνισμός είχε ολοκληρωθεί από τα τέλη Μαρτίου 2014. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επανεκκίνηση του project είναι αποτέλεσμα των ενεργειών και των πρωτοβουλιών που ανέλαβε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας.
Τα προβλήματα που αντιμετώπιζε η ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού ήταν κυρίως πολιτικά και σε σημαντικό βαθμό σχετίζονταν με τις αντιδράσεις των όμορων δήμων. Ο κ. Πιτσιόρλας φέρεται να διαχειρίστηκε με επιτυχία τα πολιτικής φύσεως θέματα όπως και τα νομικά-τεχνικά ζητήματα που βάλτωναν τη διαδικασία και πλέον ανοίγει ο δρόμος για να προχωρήσει το έργο. Είναι ενδεικτικό ότι στις 2 Νοεμβρίου ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ είχε σύσκεψη με όλους τους δημάρχους της περιοχής, ενώ τα δημοτικά συμβούλια των Δήμων Γλυφάδας και Ελληνικού-Αργυρούπολης έχουν ήδη δώσει το πράσινο φως, κάτι που αναμένεται να γίνει αύριο και με τον Δήμο Αλίμου.
Οπως σημείωναν οι ίδιες πηγές, το ξεμπλοκάρισμα της ιδιωτικοποίησης του Ελληνικού δεν σημαίνει ότι ξεκινούν άμεσα τα έργα. Θα χρειαστεί να περάσουν ενάμισι με δύο χρόνια για την οριστική διευθέτηση διαδικασιών, εγκρίσεων κ.λπ. μέχρι να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής. Πλέον απομένει να δώσει ο πρωθυπουργός το εναρκτήριο λάκτισμα για να κινηθούν οι διαδικασίες για το Ελληνικό με τον διορισμό συντονιστή του έργου, του προσώπου δηλαδή που θα έχει την ευθύνη για την έκδοση των αδειών που απαιτούνται από τις διάφορες υπηρεσίες και Αρχές.
Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη προχωρήσει σε αντικατάσταση των παραιτηθέντων μελών της Ελληνικό Α.Ε. Συγκεκριμένα, διόρισε στη θέση του προέδρου την κυρία Νανά Σπυροπούλου, πολιτικό μηχανικό, πρώην αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Αθηναίων επί δημαρχίας Καμίνη. Επίσης διορίστηκαν στο διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικό Α.Ε. ο δήμαρχος Ελληνικού-Αργυρούπολης Ιωάννης Κωνσταντάτος, ο κ. Ιωάννης Μανούσος και η κυρία Αθηνά-Μαρία Κόλλια.
Η μοναδική προσφορά στον διαγωνισμό για το Ελληνικό είχε κατατεθεί από το Global Investment Group, στο οποίο συμμετέχουν η Lamda Development του ομίλου Λάτση, η εταιρεία Al Maabar από το Αμπού Ντάμπι και ο κινέζικος όμιλος Fosun. Η τότε διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε κρίνει χαμηλό το αρχικό τίμημα ζητώντας από τον μοναδικό ενδιαφερόμενο να βελτιώσει την προσφορά. Στα τέλη Μαρτίου 2014, ο όμιλος Λάτση, η Al Maabar και η Fosun επανήλθαν με βελτιωμένη προσφορά. Συγκεκριμένα προσέφεραν τίμημα 915 εκατ. ευρώ, κατά 25% υψηλότερο από την προηγούμενη προσφορά. Η συγκεκριμένη προσφορά προέβλεπε ότι το 1/3 του ποσού θα καταβαλόταν άμεσα και το υπόλοιπο σταδιακά σε μία δεκαετία.
Επιπλέον, η κοινοπραξία δεσμευόταν να αναλάβει εξ ολοκλήρου το κόστος 1,25 δισ. ευρώ για τη διαμόρφωση των αναγκαίων υποδομών και του ενιαίου μητροπολιτικού πάρκου.
Η προσφορά του ομίλου Λάτση και των συνεταίρων του είχε προκαλέσει πολιτικές και όχι μόνο αντιδράσεις, καθώς υπήρξε η άποψη ότι και το βελτιωμένο τίμημα ήταν χαμηλό. Η χώρα, όμως, από τα τέλη του 2014 βρέθηκε σε τροχιά εκλογών και στη συνέχεια η νέα κυβέρνηση θέλησε να προβεί σε αλλαγές στο έργο, καθώς εκτιμούσε ότι υπάρχουν τα περιθώρια αναθεώρησης των όρων επειδή η επένδυση δεν είχε περάσει από τη Βουλή.
Στη συνέχεια, τον περασμένο Ιούνιο, η τότε αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη ανακοίνωσε ότι δεσμεύει 12 στρέμματα στο παλιό αεροδρόμιο για να υλοποιηθεί το τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων των όμορων δήμων Ελληνικού-Αργυρούπολης, Αλίμου και Γλυφάδας. Μετά από αυτή την εξέλιξη η ιδιωτικοποίηση ήταν τυπικά σε αναμονή αλλά ουσιαστικά «κλινικά νεκρή».
Η έκταση στο Ελληνικό φτάνει τα 6.205 στρέμματα και περιλαμβάνει το παραθαλάσσιο μέτωπο του Αγίου Κοσμά, μήκους 3,5 χλμ. Ο πλειοδότης οφείλει να υλοποιήσει τις επενδύσεις για τις οποίες θα δεσμευτεί σε 15 χρόνια, από το σύνολο των 99 ετών που του παραχωρείται η έκταση. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, θα δημιουργηθούν περίπου 30.000 θέσεις εργασίας με τη λειτουργία των εγκαταστάσεων, ενώ το ΑΕΠ θα ενισχυθεί κατά περίπου 1,2%. Η συνολική επένδυση υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 7 δισ ευρώ.
Εκτός της Lamda Development, που ανήκει στον όμιλο Λάτση, η Αl Maabar είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες real estate στην ευρύτερη περιοχή της Mέσης Aνατολής και της Βορείου Αφρικής και θυγατρική άλλης εταιρείας η οποία ελέγχεται από το κρατικό fund του Αμπού Ντάμπι.
Η κινεζική Fosun έχει έδρα τη Σανγκάη και αναπτύσσει πολυεθνική δραστηριότητα στους τομείς της βιομηχανίας, των επενδύσεων, της διαχείρισης περιουσίας και των ασφαλειών. Το Ελληνικό αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπτυξης στην Ευρώπη και το μοντέλο αξιοποίησής του βασίζεται στον νόμο 4062/2012 που ψηφίστηκε από τη Βουλή την άνοιξη του 2012. Η ανάπλαση της έκτασης βασίζεται σε σχέδια του διάσημου Βρετανού αρχιτέκτονα Νόρμαν Ρόμπερτ Φόστερ. Στο μεταξύ, 15 χρόνια μετά τη μετεγκατάσταση του αεροδρομίου, ο χώρος παραμένει εγκαταλελειμμένος.
Του Αλέξανδρου Κασιμάτη
Πηγή: newmoney.gr