ΑΠΕ: Μειώνεται το έλλειμμα μετά το new deal – Ερχονται νέες προσφυγές από παραγωγούς

Ξεκίνησε η αποκλιμάκωση του ελλείμματος του λογαριασμού ΑΠΕ, ως αποτέλεσμα του new deal και των μέτρων που περιελάμβανε, όπως «κούρεμα» στις ταρίφες, διαγραφή απαιτήσεων για παραγωγή τριών μηνών κλπ. Σύμφωνα με τη μηνιαία έκθεση του Λειτουργού της Αγοράς που διαχειρίζεται το σχετικό λογαριασμό, το μήνα Μάιο και με την παραδοχή ότι το σύνολο των παραγωγών θα αποστείλουν στο ΛΑΓΗΕ τα πιστωτικά τιμολόγια (διαγραφή απαιτήσεων) για την παραγωγή τριών μηνών, το σωρευτικό έλλειμμα του λογαριασμού ΑΠΕ μειώθηκε στα 171,76 εκατομμύρια, έναντι 551,62 εκατομμυρίων το Δεκέμβριο του 2013.

Επιπλέον, το τρέχον υπόλοιπο του λογαριασμού, από αρνητικό κατά 210,19 εκατομμύρια το Δεκέμβριο του 2013, έχει μεταβληθεί σε θετικό 74,61 εκατομμύρια το Μάιο του 2014. Έτσι, και εφόσον δεν υπάρξουν ανατροπές από την έκδοση τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων που θα ανατρέπουν τις προβλέψεις του νόμου, στο τέλος του χρόνου το σωρευτικό έλλειμμα υπολογίζεται ότι θα έχει περιοριστεί στα 138,26 εκατομμύρια, για να μηδενιστεί τον Ιούνιο του 2015. Η πρόβλεψη είναι, στο τέλος του επόμενου έτους να έχει διαμορφωθεί σωρευτικό πλεόνασμα ύψους περίπου 98 εκατομμυρίων. Από την ανάλυση των εισροών και εκροών του λογαριασμού ΑΠΕ, προκύπτει ότι ο κύριος χρηματοδότης του είναι το ΕΤΜΕΑΡ που καταβάλλουν οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού, το οποίο το πεντάμηνο του έτους προσέφερε 343,1 εκατομμύρια, σε σύνολο εισροών 760 εκατομμύρια ευρώ.

Για το 12μηνο του 2014, υπολογίζεται ότι οι καταναλωτές μέσω του ΕΤΜΕΑΡ θα καταβάλλουν στο λογαριασμό 982,5 εκατομμύρια, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% των εσόδων του λογαριασμού. Να σημειωθεί εδώ ότι το 2013 οι καταναλωτές μέσω του ΕΤΜΕΑΡ επιβαρύνθηκαν με 626 εκατομμύρια ευρώ, η δε μεγάλη αύξηση της συνεισφοράς των καταναλωτών στα έσοδα του λογαριασμού ΑΠΕ μεταξύ 2013-14, οφείλεται στις αναπροσαρμογές που έγιναν στο προηγούμενο 12μηνο.

Οι «δικαστικές περιπέτειες»

Σε ό,τι αφορά στις «δικαστικές περιπέτειες» των μέτρων για τις ΑΠΕ, να αναφερθεί καταρχήν ότι από αρκετές επιμέρους ομάδες παραγωγών, έχουν καταθέσει ή ετοιμάζονται για προσφυγές κατά του περιεχομένου του νόμου 4254 του 2014. Αυτές αφορούν τόσο την υποχρεωτικότητα της διαγραφής απαιτήσεων για την παραγωγή τριών μηνών, όσο και για τις μειώσεις στις ταρίφες, οι οποίες κατά την άποψη των προσφευγόντων αποτελούν μονομερή εκ μέρους εταιρείας του Δημόσιου Τομέα, παραβίαση διμερών συμβάσεων. Επίσης προετοιμάζονται και προσφυγές για τον τρόπο που καθορίστηκαν οι ταρίφες σε επιμέρους κατηγορίες παραγωγών φωτοβολταϊκών.

Ωστόσο μέχρι στιγμής το Ελληνικό Δημόσιο έχει στο ενεργητικό του μία «ήττα» και μία «νίκη» σε δικαστικό επίπεδο. Η πρώτη αφορά τη δικαίωση προσφεύγοντα στο ΣτΕ, με την οποία αμφισβητείται η μορφή του ΕΡΜΕΑΡ. Συγκεκριμένα το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο αποφάσισε ότι το ΕΤΜΕΑΡ με τη μορφή που επιβάλλεται δεν αποτελεί τέλος, αλλά φόρο, οπότε και η επιβολή του θα έπρεπε να προβλέπεται σε νόμο. Κατά της απόφασης έχει γίνει προσφυγή από το Δημόσιο, η οποία ωστόσο μετά από αναβολές θα εξεταστεί τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Πάντως στην περίπτωση αυτή θεωρείται ότι το πρόβλημα θα αντιμετωπιστεί με τον ίδιο τρόπο, όπως και η επιβολή του τέλους για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας – ΥΚΩ. Τέλος, πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ μετά από προσφυγή παραγωγών ΑΠΕ κατά της έκτακτης εισφοράς (30% επί του τζίρου των επιχειρήσεων φωτοβολταϊκών κλπ) που είχε επιβληθεί ως προσωρινό μέτρο ενίσχυσης του λογαριασμού, δικαίωσε το Δημόσιο. Έκρινε δηλαδή το ΣτΕ ότι η επιβολή της έκτακτης εισφοράς ήταν συμβατή με το Σύνταγμα, καθώς συνιστά φόρο επί συναλλαγών συν τοις άλλοις λόγω του εκτάκτου και κυρίως προσωρινού χαρακτήρα του. Πηγή: Μ. Καϊταντζίδης, Euro2day, 16/7/2014

Print Friendly, PDF & Email

Απάντηση